Ventilation - Fordeling af indblæsningsluft vs rumstørrelser?

Hej - jeg kunne virkelig godt bruge lidt input:)


Situation:

Vi er igang med at få opført nyt hus med typehusfirma. Huset bliver efter BR2020 og ventilationsarbejdet kommer tættere på.

Krav til udsug i bryggers, bad, køkken er selvfølgelig overholdt, men jeg er i tvivl om det er den rigtige måde indblæsningsluften bliver fordelt på.


Ventilationsplan:

Der er pt planlagt 5 indblæsningsventiler i alt.

1x Indblæs i hver af de 4 værelser (rumstørrelse hver ca. 11m3)

1x indblæs i “stue-alrum-køkken (ca.70m3 med åben forbindelse ml. køkken-alrum og stue).

Jf. den ventilationsansvarlige vil der blive blæst 20% af luftmængden gennem hvert indblæsningsventil.

Dvs. der tages ikke højde for rumstørrelser og det 70m3 store rum får kun 20% af indblæsningsluften.


Kommentaren fra ventilationsansvarlig er, at da der ‘frirum’ under dørene, så indblæsningsluften nok fordele sig tilfredsstillende rundt i huset. De har lavet ventilation i mange huse på denne måde og ikke fået nogle klager.

Er det en god løsning?


Min logik:

Min logik siger, at i fordeling af indblæsningsluften bør tages højde for rumstørrelser, samt at det er i alrum/stue, der ved lejligheder vil være mange folk samlet.

Uden at have lavet en beregning - et grovt eksempel - Fx 60% af luften fordeles til stue/alrum/køkken og 10% til hver af de 4 værelser. 


Nogen kommentarer hertil? :)


Mvh.
Den forvirrede nybygger
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Indblæsningen skal selvfølgelig fordeles efter antal m3 i hvert rum.

Hvor stort er dit hus og er anlægget fugtstyret?

Luften vil selvfølgelig ikke fordele sig, men "vandre" mod det undertryk som udsugningen i vådrum skaber.

Der skal faktisk være lidt undertryk i huset (nogle få %)

Hej Orla,


Mange tak for input.


Der bliver installeret en Nilan CT300. Som jeg læser det i produktbeskrivelsen er fugtstyring standard, men CO2 kan tilkøbes.

Med ‘fordeling’ mente jeg nok også nærmere  ‘vandre’ mod udsugning .


I det beskrevne tilfælde vil der være “mere udsug” end “indblæs” direkte i køkken,alrum,stue. 

Med fordeling af indblæsning efter rumstørrelse, vil der være “mere indblæs” end “udsug” - er det bedre?


Umiddelbart tænker jeg at forsøge at få 1x extra indblæs (og måske1x extra udsug) i køkken,alrum,stue samt styret indblæsning efter rumstørrelser.

Er det et ufravigeligt krav, at man skal fordele efter rumstørrelser, eller kan man godt ‘slippe af sted med’ at sende den samme mængde indblæsningluft til værelser uafhængig af rumstørrelser?


Mvh.
Den forvirrede nybygger

I og for sig svarer det til at man monterer en badeværelsesventilator i en stor hal. Ventilatoren vil ikke kunne levere den luftmængde der kræves for at udskifte luften. Ved dig er det lige omvendt. I dine værelser bliver der blæst mere ind end hvad der er krævet. Hvis det er så meget at det kan mærkes på værelset ved f.eks. kulde eller luft/vinde fra ventilen, eller støj, så er det ikke hensigtsmæssigt. Ligeledes i de store rum skal der være tilstrækkelig indblæsning for at udskifte luften som det var tiltænkt. Så dur det ikke at "al" indblæsningevne situeres til de små rum, hvis installationen ikke er dimensioneret til at levere tilstrækkelig indblæsning til alle rum.

Hvem er den ventilationsansvarlige? er han en der regulerer ventilationsanlæg? Jeg ville helt sikkert få en fagperson til at lave en regulering selv om det koster lidt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for input, Orla, Christian.


Huset bliver 180kvm.

Vi har en god dialog med firmaet (vil undlade at nævne navn) og er sikker på, vi nok skal blive enige om en løsning. De har  mange års erfaring inden for ventilation. Jeg har ikke forespurgt, men jeg er ret sikker på, at de står for reguleringen også.


Som tidligere skrevet,  så er krav til udsugning overholdt. Filosofien er at Indblæsningsluften ‘vandrer/fordeler’ til udsugninger (muligt at fordele sig rundt i huset via sprække mellem gulv og døre), så det samlede luftskiftekrav overholdes.


Min logik når også frem til at luftskiftet i værelserne bliver noget højere. En del af luften fra værelserne vandrer til køkken,alrum,stue hvor den udblæsningsventil ‘med mest power’ sidder. men jeg er i tvivl om man ved denne løsning opnår tilfredsstillende luftskifte/indeklima i køkken,alrum,stue?…. som du også er inde på @Christian .

Kommentar- Ved brug af emhætte vil mængden af indblæsningsluft blive øget og det vil sandsynligvis støj/træk gener på værelserne.


Opsummering:

Det jeg har fået ud af jeres input er, at indblæsningsluften bør fordeles efter rumstørrelse - dels for at sikre ‘passende luftskifte’ i køkken,alrum,stue og dels for at undgå træk/støj-gener/overdimensionering af luftskifte på værelser.

Sig endelig til hvis der er noget jeg ikke har fanget



Mvh.
Den forvirrede nybygger
Annonce

Der er faktisk ikke meget at hente til byretten. Det er bygherrens opgave at angive de nominelle luftstrømme (så gør det!). Entreprenøren skal indregulere, så anlægget yder de nominelle luftstrømme indenfor de specificerede tolerancer (bedre end 10% over en delstrøm og 5% over hovedluftstrøm bliver det ikke i så små anlæg) 

De nominelle luftstrømme bestemmer du ved hjælp af rummet geometri og bygningsreglement afsnit 6.3.1.2. http://bygningsreglementet.dk/br15_03_id145/0/42

Husk: "I forbindelse med indreguleringen udfærdiges en indreguleringsrapport med angivelse af målepunkter" se DS447 6.3.2
Entreprenøren skal give dig på skrift at dit anlæg er indreguleret som du vil have det. 


(forsinket) mange tak for input Mjølner .


Mvh.
Den forvirrede nybygger

Hej.

Nu husker i at få udført en energiramme forbygningen og får filen sendt som en xml fil?

Denne skal nemlig udføres, så der ud fra dataerne kan udføres et energimærke som er lovkrav ved nybyggeri. 

Jeres hus kan ikke færdigmeldes til kommunen uden energimærket.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg kan på ingen måder se at det er bygherrens ansvar at dimensionere anlægget. Det er byggefirmaet som har projekteringsansvaret. Jeg kender ikke konstellationen men kunne ikke forstille mig andet når det er et parcelhus.

Det er god skik at fordele indblæsningen efter m2 så luftskiftet er tilnærmelsesvis ens i alle rum. Generelt skal der iht. BR15 være 0,3l/S pr. Opvarmet etagemeter og fordelt i alle opholdsrum.

Jeg vil mene at du godt kan forlange at indblæsningen skal fordeles efter m2/m3. Det koster dem jo ikke noget udover at dreje på ventilen.

Og som Mjølner skriver så skal de alligevel dokumentere det med en rapport med faktiske luftmængder og SFP-værdi som senere danner grundlag for energimærkningen.


Koala
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis