Varmeflytning

Hej,

Er der nogle herinde der har erfaringer med varmeflytning?

Jeg er ved at installere en brændeovn i vores stue og overvejer at montere et varmeflytningsanlæg, der skal flytte varmen fra stuen ud i to særskilte gangarealer i huset. Der vil være ca. 8 meter fra brændeovnen til første udblæsningssted, samt ca. 4 meter til det næste. Jeg kan læse rundt omkring at der er mange delte meninger - også om der skal suges eller blæses over brændeovnen. 

Skal spiorørene isoleres med måtter, eller kan de lægges i isoleringen på loftet? I forbindelse med en forsikringssag får vi tømt hele loftrummet for isolering og blæst 350mm papiruld ind. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sørg for du har fået lagt store nok rør, hellere for store, end for små.

Sørg for at "over isolere" rørene (Læs, tykkere end hvad man "normalt vil gøre"), ellers går din varme tabt på loftet til fyring for fuglene.

Sørg for det er en over dimensioneret blæser, sådan at du kan frekvens regulere den ned i hastighed, og dermed have mulighed for begrænsning af støj fra blæseren.

Når du nu skal have loftet ryttet alligevel. Har du overvejet at få lavet et genvex/ventilations anlæg med varmegenvinding i stedt for?


 

Steensen skrev den 04-11-2017 10:17:51

Sørg for du har fået lagt store nok rør, hellere for store, end for små.

Sørg for at "over isolere" rørene (Læs, tykkere end hvad man "normalt vil gøre"), ellers går din varme tabt på loftet til fyring for fuglene.

Sørg for det er en over dimensioneret blæser, sådan at du kan frekvens regulere den ned i hastighed, og dermed have mulighed for begrænsning af støj fra blæseren.

Når du nu skal have loftet ryttet alligevel. Har du overvejet at få lavet et genvex/ventilations anlæg med varmegenvinding i stedt for?

 Tak for svar. 

Jo, jeg har overvejet Genvex, men jeg tror ikke vi pt. Er parate til at ofre det, som sådan et anlæg koster. Huset er på 210m2 i grundplan + 72m2 kælder og består af mange værelser. Huset opvarmes med naturgas fra et Vailant gasfyr fra 2012. 

Indtil videre var min plan at bringe varmeudgiften ned med brændeovn + varmeflytning til fordelingsgange, samt at installere Danfoss Living Connect på alle radiatorer (16 stk. I alt)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg vil blæse ind over brændeovnen. Hvis der suges blive der suget røg ind i systemet og fordelt til de andre rum. Ved ikke om det også påvirker trækket ved optænding hvis der suges


jeg har varmeflytning- og vil ikke undvære det - det giver en jævn fordeling af varmen

vores setup er 1 varmepumpe + brændeovn til 150 m2 hus hvor de ca. 130 m2 er opvarmet med ovn + pumpe. Pga. af varmeflyning kan vi klare os med 1 varmpumpe

  Forbrug 5000,- til pumpe + 4-6 m3 brænde + el gulvvarme i bad

brug store rør (min 120 mm ) = mindre lufthastighed = mindre støj

hastighedsregulering på blæser

der er mange meninger om sug eller blæs fra brændeovn. jeg har som forsøg blæst ind til brændeovn - det virkede ikke specielt godt. går ud fra at det er pga. at det er modsat den naturlige cirkulation.

og skulle brænde ovn "slå en prut" når du fyrer op er det jo ligemeget om det kører den ene eller den anden vej rundt

sørg for god isolering af rør 



Jeg har købt og modtaget sådan en pakke her:


 Varmeflytningspakke til tre rum

Jeg skal installere den i dag, så må vi se hvordan det virker. Vi har fået tømt hele loftet for isolering og fået det støvsuget. I morgen får vi blæst ny isolering ind, som samtidig blæses rundt om spiorørene til varmeflytningen. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Wezio,

Glæder mig til at høre din tilbagemelding. Hvilken metode vælger du at køre, med sug eller blæs ved brændeovnen?

Skal selv have efterisoleret loftet, og tænker i den forbindelse at få installeret et varmeflytnings anlæg, da værelser og brændeovn er i hver deres ende af huset.

TLA skrev den 27-11-2017 08:45:06

Hej Wezio,

Glæder mig til at høre din tilbagemelding. Hvilken metode vælger du at køre, med sug eller blæs ved brændeovnen?

Skal selv have efterisoleret loftet, og tænker i den forbindelse at få installeret et varmeflytnings anlæg, da værelser og brændeovn er i hver deres ende af huset.

 Jeg tænker at anlægget skal suge ved brændeovnen, som er placeret i vores stue. Vores hus har en entre/Hall hvor den ene indblæsning skal være, samt endnu en fordelingsgang/forstue hvor den anden udblæsning skal være. Jeg har dog valgt at købe anlægget med tre indblæsningsventiler, da jeg skal bruge de ekstra meter rør der medfølger. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 27-11-2017 09:01:37

 Jeg tænker at anlægget skal suge ved brændeovnen, som er placeret i vores stue. Vores hus har en entre/Hall hvor den ene indblæsning skal være, samt endnu en fordelingsgang/forstue hvor den anden udblæsning skal være. Jeg har dog valgt at købe anlægget med tre indblæsningsventiler, da jeg skal bruge de ekstra meter rør der medfølger. 

 Glæder mig til at høre din tilbagemelding

Så blev anlægget installeret. Installationen gik sådan set fint nok og tog ca. Tre timer. Når først rørene er skåret til er selve installationen plug&play. Jeg kom op på samlet 10 meter rørføring foruden de to lyddæmpere og motoren.

Jeg valgte at tape alle rørsamlinger med dampspærretape efterfølgende. Motoren og rørene er klodset op på murbats, som kan tage virbrationerne fra motoren. Jeg skal have købt en hastighedsregulator, da der er pænt smæk på motoren og luften derved suser en del. Jeg tænker at en lavere hastighed vil lægge en dæmper på denne susen?

Jeg prøver lige at indsætte et billede jeg tog undervejs, før der kom murbats og tape :

Vi har nu fået indblæst 350-400mm isolering og brændeovnen kører nu! Så må vi se hvordan det virker :-)




Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis