Varmeflytning

Hej,

Er der nogle herinde der har erfaringer med varmeflytning?

Jeg er ved at installere en brændeovn i vores stue og overvejer at montere et varmeflytningsanlæg, der skal flytte varmen fra stuen ud i to særskilte gangarealer i huset. Der vil være ca. 8 meter fra brændeovnen til første udblæsningssted, samt ca. 4 meter til det næste. Jeg kan læse rundt omkring at der er mange delte meninger - også om der skal suges eller blæses over brændeovnen. 

Skal spiorørene isoleres med måtter, eller kan de lægges i isoleringen på loftet? I forbindelse med en forsikringssag får vi tømt hele loftrummet for isolering og blæst 350mm papiruld ind. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, Er der nogle herinde der har erfaringer med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser rigtig godt ud

Det bliver spændende at se hvor meget effekt det vil give i de rum som den blæser ud på.

Har lige prøvet at måle de forskellige temperaturer. I vores stue 1,5 meter fra brændeovnen (skråt til siden) er rumtemperaturen 24,8 C. Ved udsugning i loft én meter fra brændeovnen er temperaturen 31,5 C. Ved de to udblæsninger er temperaturen hhv. 29,7 og 29,5 C. 

Måler jeg omkring udsugningen over brændeovnen er temperaturen lidt højere, så jeg gætter på at det høje flow nedkøler luften lidt. Det bliver spændende at se hvad temperaturene viser ved lavere hastighed på motoren. 

Brændeovnen havde kørt i ca. 1 time da jeg målte. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det lyder til at løsningen virker, hvis den kan blæse så varmt luft ud. Har du isoleret rørene inden du fik ny isolering på loftet? 

TLA skrev den 28-11-2017 19:25:12

Det lyder til at løsningen virker, hvis den kan blæse så varmt luft ud. Har du isoleret rørene inden du fik ny isolering på loftet? 

 Nej, rørene er blot omgivet af papiruld. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Genopliver lige denne tråd. Hvad er så din konklusion, her 3-4 år efter?
bartroff skrev den 20-01-2021 22:02:13

Genopliver lige denne tråd. Hvad er så din konklusion, her 3-4 år efter?

 Hej,

Det fungerer stadig efter hensigten. Vi kan godt mærke at varmen bliver fordelt lidt bedre rundt i huset. Og at stuen, hvor brændeovnen står, bliver lidt mindre varm, så der ikke bliver ulideligt varmt :-) Jeg har ikke forsøgt mig med at vende motoren for at se hvordan varmefordelingen bliver, hvis jeg blæser luft ned over brændeovnen. Jeg går stadig og leger med tanken, men det bliver nok først når der er to torsdage i ugen ;-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, vi har også et anlæg og det virker. Dog gør vi det vist modsat, blæser noget af den kolde luft ned til varmekilden og lade den varme luft sive den anden vej, hvorfor:
- Kold luft fylder mindre, så der kan flyttes mere
- Kold luft bliver selvfølgelig ikke udsat for mere nedkøling når den passerer de isolerede rør  i det kolde loftrum,  endelig:
Vores varmekilde er en brændeovn, og hvis vi suger luft ud af det rum hvor den står, kan der være problem med forbrændingen (negativ træk i skorstenen) eller måske endda transmittere ildelugtende luft rundt i hele huset.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis