Højdeforskel på fliser

Ja dårlig overskrift, men min situation er at jeg har en indkørsel belagt med 15x30cm fliser. Jeg har nu fjernet et bed og skal have lagt samme størrelse fliser op til den eksisterende indkørsel. Som jeg forstår det skal de nye fliser vibreres efter de er lagt. Men hvor meget "synker" de cirka af det? For jeg skal jo på en måde beregne hvor højt de  skal lægges.... Giver spørgsmålet mening? ;) 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hos IBF.dk skiver man sådan:

Belægningssten

Belægningssten (formater mindre end 30x30 cm) lægges på afretningslag og skal efter lægning af sten vibreres med en pladevibrator. Beregn en sætning ved vibrering på 1,5-2,5 cm. Mindst ved store belægningssten (få fuger pr. m²) og størst ved mindre belægningssten (flere fuger pr. m²).Men pr

Min mening: Hvis man har stampet gruset godt, så er mindre end 1 cm. Og så ville jeg nok droppe vibreringen af fliserne.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Ok tak for det.... Jeg har nu lagt afretningsgrus på. Er det ikke rigtig forstået at det skal vibreres? Skal der så lægges yderligere et lag løst afretningsgrus på til at lægge fliserne i? Eller skal de lægges direkte på det vibrerede grus?  

Når du har vibreret dit sand / ( grus hvis man er Sjællænder ) skal du trække din afretter skinne så det bliver jævnt ( og med fald og alt det der ) Der rengøres omhyggelig for løst sand ind imod de gamle fliser. Så skal det være lige til at lægge ned. Hvis det er vibreret ville jeg også nøjes med højst 10 mm. Ekstra højde. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hehe okay var ikke klar over at der var forskel på betegnelserne afhængig af landsdel. Men ja, skyldig, er sjællænder  

Undrer mig at det skal vibreres før det afrettes... Er det til når det er "stampet sammen"? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis