LK FUGA MEK-S 300LR, passer ikke i installationsdåse fra 1977 - hvad gør jeg?

Hej alle

Første spg:

Jeg vil gerne udskifte en gammel kroneafbryder (dobbeltafbryder) med en LK FUGA MEK-S 300LR (skydedæmper med afbryder) så jeg kan dæmpe belysningen. Men, som I kan se passer den nye afbryder slet ikke i "hullet"/installationsdåsen.

Hvad gør jeg så? Kan jeg skære lidt af rundingen væk inde i dåsen - sådan at den nye afbryder kan passe ind? Eller, skal selve dåsen skiftes?


Andet spg:

Ved udskiftningen går jeg fra to afbrydere til én. Det er helt bevidst. Men, jeg har 5 ledninger i væggen, 4 sorte og 1 brun. I kroneafbryderen går 3 ledninger til samme klemme (brun og to sorte), og på de to klemmer i bunden er der 1 sort ledning i hver. LK FUGA MEK-S 300LR tager 2 eller 3 ledninger (3 klemmer) - nogen som har et fif der? :)


Mvh Poulsen


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er pladevæg dåser, altså forfra dåser, så de er ret lette at skifte ud. Der sidder 2 små skruer som skal skrues meget tilbage. Så meget at den lille fangplade der sidder i hver side skubbes helt af. Så skal der skæres fri af maling hele vejen rundt.  Der skal ikke mures o.s.v. 

De 2 sorte der sidder med den brune er faser videre i installationen, og skal sættes i klemme L alle 3. En af de sorte der sidder hver for sig sættes i klemmen med bølger og pil. Afhængig af hvilken lampe der ønskes dæmpet. Hvis begge lamper ønskes dæmpet af samme dæmper sættes begge sorte i. 

Det kræver så også udskiftning af stikkontakt under ( og dåse til den ) hvis det skal se ordentlig ud. Der skal bruges en 63 mm kombi ramme til begge. 

Husk det er fast installation og dermed autoriseret arbejde


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for et klart og detaljeret svar. Jeg har kontaktet den lokale EL-installatør.

Mvh Poulsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også