Kvalitets træ til bord

Hej i forum


Jeg har planer om at bygge et spisebord og skal bruge nogle 2x4, 2x6 og 2x8 planker. Har kigget i silvan, bauhaus, stark men de skæve pinde de har der kan man jo ikke bygge noget pænt af... 

De er sikkert fine nok til konstruktioner hvor det bliver gemt af vejen, men til et spisebord synes jeg ikke det går.

Hvor køber jeg træ som privat i en ordenlig kvalitet, helst et sted jeg kan afhente så jeg ikke skal bruge en formue for levering.

Område: København, storkøbenhavn og mod Jægerspris.

Mvh

Allan


Allan
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv Kagerup Savværk i Helsinge. De har hvad du skal bruge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville nok under alle omstændigheder kører dem igennem en afretter og en tykkelses høvl, for at sikre de er ens. med det i mente, kan små kurver på træet nok gå an. Jeg synes godt man kan finde træ der er pænt i stark/bauhau/silvan. Men man skal bestemt ikke tage de forreste. Tager man der op kort efter der er fyldt op, så er der som regl masser af pæne stykker at vælge imellem.  

alternativt kan du kigge efter spærtræ. Der er også lidt færre knaster. Men det koster så også en smugle mere.

Men du har vel heller ikke forestillet dig, at bordet skal laves af blødt fyrretræ, som vel stort set er det eneste byggemarkederne fører (med undtagelse af lidt terrassebrædder i hårdttræ)?
Så et savværk er det eneste reelle sted, det er værd at handle det, du har brug for.

https://www.hvalsoe-sawmill.dk/

Har desværre hverken en afretter eller tykkelshøvl, kun bordrundsav, almindelig høvl, excentersliber og båndsliber så det lægger selvfølgelig nogle begrænsninger på udførelsen.

Hvad træ bør man lave bordpladen i?

Bordet er til sommerhuset som erstatning for et der irritere mig, pga benens placering og to plader som ikke fungere særlig godt især efter tidligere ejer har fået ødelagt den ene. Så bliver det ikke perfekt går det nok også.

Har tænkt mig at lave noget lignende dette:

http://www.ana-white.com/2012/11/pl...hole-plans



Allan

Med det udvalg af værktøj har du mange muligheder, så vælg hvad du bedst kan lide eller bliver inspireret af, efter at have "set træet med fingerne".

Tag en tur til Kagerup Savværk i Helsinge. De har lige hvad du skal bruge som på billedet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce



Det er en glimrende vejledning du har. Men skal du have de skjulte sammenskruninger  til at se ordentlige ud skal du nok have fat i en jig til formålet. I hvilket omfang den måde at samle bordpladen på er langtidsholdbar i et sommerhus  er måske et spørgsmål. Det jeg tænker på er revnedannelse i samlingerne mellem plankerne, som gør det besærligt at holde bordpladen ren for krummer mv.

Man kunne måske også overveje at købe en bordplade og alene lave stellet selv, som jo nok kan laves af standardtræ man kan finde i trælasten. Men skal man have en plade i en meters bredde eller derover kommer den selvfølgelig til at koste lidt

Færdige bordplader i en meters bredde eller lidt over koster ikke lidt hos trælasten - de koster meget.

Jeg vil stadig anbefale savværket. De har nøjagtig hvad du skal bruge til priser der er til at betale for private.

Laver du samtidig en klods der fastholder bordpladen til sargen som Maskinsnedkeren andet sted her på sitet har vist med billede, bevirker det at tappen på klodsen, som hviler i rillen i sargen, kan følge med når træet uundgåeligt sætter sig lidt over året uden bordpladen revner.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De har hvad du skal bruge hos Copenhagen Hardwood


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Hvad for noget træ du skal bruge er lidt efter anvendelse og meget efter smag. Eg har et lidt andet udtryk end bøg eller ask, - teak, palisander, mahoni....

Det du linker til er jo ikke en plade - men brædder/planker/kanttræ. Det skal være noget hårdt og gammelt noget, eller slår det sig så kaffekoppen vælter (medmindre brødkrummeklister i ridserne holder koppen). Der skal nogle vinkeljern til for at holde plankerne i plan. 

Gulvplanker.. Jeg limede en "shabby chic" bordplade ud af gamle egetræsgulvplanker. Der skulle nogle jern til at for spænde det jævnt og nogenlunde plan. Plant som "Fritz Hansen" blev det ikke, men hun ville også have det "rustikt" - til sidst fik det med rigeligt skurepulver for at blive lyst og sæbemættet. - Man kan også bruge nye gulvplanker 

Plader er noget andet: De er plane og glatte i langstav eller kortstav Tjek maskinsnedkerens priser: https://mifapladen.dk/  https://www.bordpladen.dk/

Husk ved træ er det sortering der er kunsten og det koster. Det er derfor vi stadig har savværker her til lands. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis