Vådrum i lille københavner lejlighed

Godaften venner.

I forbindelse med en større renovering er jeg nået til at skulle færdiggøre mit kommende badeværelse. Jeg har læst alt hvad jeg har kunne finde om reglerne på området men jeg har af årsager svært ved at forstå hvor højt oppe jeg skal sætte fliser og/eller vådrumssikre. Rummet er både smallere end de 1,3 m og mindre end 3,25 m2 så hele rummet er omfattet af reglerne for vådrum. Planen er at der skal være sænket loft.

Skal der vådrumssikres fra gulv til loft? Hvis nej, hvor højt op kan jeg så nøjes med?

Skal der være fliser fra gulv til loft? Hvis nej, hvor højt op kan jeg så nøjes med?


Mvh. Christian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hele rummet skal smøres ind i vådrumssikring op i en højde af 2,3m eller til du rammer loftet hvis højden er lavere.

Du skal kigge i anvisning omkring hvor meget rummet vand belastes og om man har mulighed for at ventilere ordentligt

Tak for svaret Ulrik123  

Rummet er knap 2,5m højt så man kan vel ligeså godt give hele rummet vådrumssikring. Jeg opsætter sænket loft i en højde af 2,2m ca, for at skjule det meste af overboens afløb samt den gamle koldtvanshane til det forrige wc. 

De 2,3m, gælder det også fliser? Også selvom der sænket loft? Eller spurgt på en anden måde: Gælder et sænket loft som det egentlige loft?

Der er en aftrækkanal i rummet som jeg ved de andre beboere benytter sig af til samme formål.

Mvh. Christian

Du behøver ikke fliser hele vejen op, blot der er vådrumssikret og malet med vådrumsmaling over fliserne. Der findes også andre godkendte systemer til vådrum, f.eks. paneler af forskellige slags.


Elektronikteknikeren

Hvis du sænker loftet til 2,2 ville jeg nok sætte fliser helt op. Det er ikke ret højt og hvis du stopper i 1,8 eller 2 med fliserne kommer det til at virke lidt miniput agtigt. Bortset fra det kommer det an på hvad du maler med over fliserne. Vådrums maling/spartling og jeg mener det er minimum glans 25. Mindre end det, så skal fliserne helt op. 


km

Jeg ser det ikke tydelig men måske har  du et andet problem. Gulvet ( afløbet) skal ligge minimum 30 mm under gulv i tilstødende rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for svarene allesammen. Det ender nok med at der vil være fliser hele vejen op. Reglen med de 30mm under tilstødende gulv er jeg ikke stødt ind i. Det undre mig hvis det passer da jeg, naturligvis, har fået det lavet af en aut. vvs installatør. Det i hvert fald ikke noget jeg vil satse på at få ændret nu. Der vil i øvrigt blive støbt et dørtrin.

Endnu engang tak for svarene og for at at ville tage jer tid til at hjælpe mig.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også