isolering på siden af indfald ved ovenlysvinduer

Jeg har brug for et tip ang. isolering eller rettere hvordan man holder det på plads.
Jeg har saksespær med en indvendig hældning på 15gr (taget er på 25gr).
Jeg har et ovenlysvindue på hver side.
Hvordan holder jeg på isoleringen på de lodrette flader ved lysnignerne ved ovenlysvinduerne (isoleringen skal stå lodret)?
Skal jeg lave en slags ramme som jeg kan klipse ståltråd på (hæfteklammer med højtrykspistol)?

Den øvrige isolering skal lægges op nedefra - havde tænkt mig at ståltråd skulle holde isoleringen indtil dampspærren monteres.
Jeg vil lægge 300 mm på den kolde side (udvendige sige af dampspærren) og 50 mm på den indvendige side. Det koster kun ca. 600 at lægge ekstra 100 mm på og når jeg først har lukket af så kommer jeg ikke derop igen.

Vil det betyde noget at der ikke er 5 cm luft op mod undertaget for de 30cm (ud af de 90 som er spærafstanden) der sidder på siden af lysningerne til ovenlysvinduerne (det er 150cm ud af 4 m)?

Hvis der skal billeder til for at uddybe må jeg lige have fundet nogen frem.
Jeg har brug for et tip ang. isolering eller... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt som een skrev tidligere, det er en spændende tråd at følge wink
granhøj skrev noget som jeg gerne vil have ud-dybet.. at en utæt dampspærre er værre end ingen.... uha godt man har en side som denne til at rette op på ens mangelfulde viden om forskellige punkter confused

nå til sagen.. hvad er forklaringen på at utæt.. er værre end ingen?? havde den opfattelse at den naturligvis skal være tæt (så tæt som muligt) og kræver nogen omhyglighed, men hvor tæt...?? tænker på de forskellige problem-steder, lampe-udtag, afslutning ved vinduer/døre, stikkontakter, samlinger og væg til loft/gulv
Tænker også på... Hvad nu med efterfølgende ophængning af billeder, hylder og lign. altså når gipsplader, tapet og malerarbejde er færdig og rummet skal indrettes.. så er det jo svært at undgå at bryde dampspærren confused håber ikke det opfattes som et dumt spårgsmål, men hvad er betydningen/konsekvensen af at dampspærren bliver brudt eller ikke er 100% tæt de nævnte steder??
Forsåelse af en problemstilling er jo nødvendig for at finde løsningen på problemet.. så hvis der er een der vil skære det ud i pap (gerne meget små stykker ) eller give den med skeer osv. så vil jeg være meget taknemlig wink
det skal forståes sådan at meningen med en dampspærre er at det vand vi giver fra os og den fugt som husholdningen skaber skal holdes inde så det ikke kan slippe ud i træ konstruktionen (spær,væg regler etc.) som er bærende, når dampspærren bliver brudt i form af huller,revner eller samlinger der ikke er tape på, så kan dampen(fugten) slippe ud og fordi der så er plastic stort set over det hele så har fugten svært ved at slippe ud i det fri.
det kan skabe problemer i form af svamp.

i ældre huse er der slet ingen dampspærre det er sådan set ikke et problem for konstruktionen, fordi fugten kan slippe væk, mange ældre huse der bliver renoveret fra a til z har ofte fine bærende træ konstruktioner selvom de måske er fra 20` eller 30`.

----------------------------------------------------(vindgips,kleml.facade)
----------------------------------------------------
< væg skelet
---------------------------------------------------- < dampspærre
el føres her på indersiden dampspærre < træ, stål regel
----------------------------------------------------
---------------------------------------------------- < 2 lag gips

eksempel på væg opbygning .
set oppefra i snit.

1/3 af isoleringen på indersiden af dampspærren eks. 150 mm i væg skelet dampspærre, 70 mm stål ell. træ skelet, før el der damspærre fuldstændig ubrudt, isolering 75 mm, 2 lag gips= en super isolerende væg uden kuldebroer, fugt kondens eller andet sjovt= billig varme regning.
Citat fra ErikP

Elektrikeren har trukket kablerne så jeg kun får 2 lampeudtag (dåser) som skal igennem dampspærren. Hvordan sikrer man sig at det bliver tæt?


Du kan købe disse i den lokale tømmerhandel til en billig pris:

http://www.dafa.dk/C125700400403A7A/AllByUNID/FC938B59C55638CBC12572BC00324811?openDocument&Lan=DK&Portal=DAFA

Det er en tætningskrave hvor kabel og rør kan føres igennem en gummimembran som slutter tæt. Der er forskåret til kabler/rør samt lampeudtag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også