isolering på siden af indfald ved ovenlysvinduer

Jeg har brug for et tip ang. isolering eller rettere hvordan man holder det på plads.
Jeg har saksespær med en indvendig hældning på 15gr (taget er på 25gr).
Jeg har et ovenlysvindue på hver side.
Hvordan holder jeg på isoleringen på de lodrette flader ved lysnignerne ved ovenlysvinduerne (isoleringen skal stå lodret)?
Skal jeg lave en slags ramme som jeg kan klipse ståltråd på (hæfteklammer med højtrykspistol)?

Den øvrige isolering skal lægges op nedefra - havde tænkt mig at ståltråd skulle holde isoleringen indtil dampspærren monteres.
Jeg vil lægge 300 mm på den kolde side (udvendige sige af dampspærren) og 50 mm på den indvendige side. Det koster kun ca. 600 at lægge ekstra 100 mm på og når jeg først har lukket af så kommer jeg ikke derop igen.

Vil det betyde noget at der ikke er 5 cm luft op mod undertaget for de 30cm (ud af de 90 som er spærafstanden) der sidder på siden af lysningerne til ovenlysvinduerne (det er 150cm ud af 4 m)?

Hvis der skal billeder til for at uddybe må jeg lige have fundet nogen frem.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du holder da bare de lodrette isoleringsbaner fast omkring inddækningen med ståltråd.

Den sidste del af dit spørgsmål forstår jeg ikke lige helt hvad du mener med...

venligst Njord smile

MVH Njord
Såvidt jeg kan regne ud, må du ikke isolere på INDERSIDEN af dampspærren. Dampspærringen er jo netop beregnet for at stoppe indefugt i at nå isoleringen, der jo ellers bliver våd.

En anden ting er ståltråd til isoleringen. Den kræves ved brændbare materialer, (og så er det den tykke fra tømmerhandlen, og ikke blomstertråd). Men mig bekendt er det ikke nøvvendigt bag gipsplader, der jo er ubrændbare. Derfor lægger du bare isoleringen bag dine trælægter, efterhånden som du kommer frem, og tilsidst dampspærren.

klassikeren
Hej Sennels!

Er du sikker i din sag?
Orla har tidligere foreslået flg. :

B6 eternit
Lægter
245 mm spærtræ med 200 mm isolering.
Dampspærre (4 m bred 0,15 plastfolie) samlet under spær som klemte samlinger.
50 mm forskalling på langs ad spær med elinstallationer og 50 mm isolering imellem.
Bindtråd til at holde isoleringen.
Loftsbeklædning (rustikbrædder)

Jeg opfatter de 50mm som siddende på indersiden af dampspærren.
Jeg tror du må have misforstået Nautrup, hvis råd jeg respekterer højt. Jeg ved fra min lav det selv børnelærdom, at fugtspærren ALTID skal sidde så TÆT på rummet som muligt. DVS umiddelbart efter rumbeklædningen. (Fakta er jo, at den varme og fugtige inderluft trænger ud, bliver afkølet, og kondenserer til vand. Og dette må IKKE ske i isoleringen, for så kommer den aldrig længere.

klassikeren
Hej Sennels!

Det var et direkte klip fra et af Orlas indlæg.

Jeg har sakset flg. fra rookwool.dk - hvordan vil du tolke det ?

Isolering
Lette tagkonstruktioner isoleres med Rockwool Flexi A-Batts, som er lette at arbejde med. Dampspærren skal være af et diffusionstæt materiale og være lufttæt, så trækproblemer og dermed forøget varmetab undgås. Normalt ligger dampspærren på den varme side af isoleringslaget, men den kan også placeres inde i isoleringslaget. Isoleringstykkelsen over dampspærren skal i beboelse være mindst dobbelt så stor som isoleringen under dampspærren. El-installationer kan med fordel placeres i det inderste isoleringslag, så dampspærren ikke ødelægges.
Annonce
Det har jeg aldrig set før. Men jeg kan da godt se at det giver plads til at arbejde med ledninger uden at bryde fugtspærren. Men du skal jo montere dampspærre på noget, og også inderbeklædningen på noget. Så alt i alt forekommer det mig at være en unødigt besværlig løsning, ihvertfald når det er lav det selv arbejde.

klassikeren
Dampspærren må sidde 1/3 inde i isoleringen regnet fra den varme side.

dette udnyttes i mange træhuse da det gør det lettere at få damspærren intakt omkring el. Og desuden kan moteres fra fabrikken ved element systemerne.

Orlas opskrift er når der laves en ordentlig kraftig krydsisolering. Han anvender en 50mm forskalling for at kunne få plads til en 50 mm isolering inden beklædningen.

På min over etage er der kun forskallet med 22mm forskalling ( 25x100 høvlet ) Men jeg har da valgt at kryds isolere med 22mm Isover for at undgå kulde streger... Mange vil sikkert mene at det er at skyde over målet men jeg gør det nu alligevel - det koster jo kun lidt tid... Jeg vil lave skråvægene og loftet i et lag gipsplade og alle lodrette væge incl skunken med 2 lag. Hvor jeg har 2 lag vil jeg nok lægge dampspærren mellem de to lag gips, men indrømmet der bliver lige lidt omkring ellet...

Hvad angår den galvaniserede tråd er jeg selv i tvivl... Og er der forskel om der er tale om en gipsplade løsning og evt i antallet af lag eller en træbeklædning ( profilbrædder ) ??

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej eveverybody!

Herlig tråd at følge. (hvor er i dog lærenemme) smile

Jeg har lidt travlt for tiden (kører 7 dages uge med min 12 timer hver dag og løber lidt Berlinmaraton på inliners ind imellem) derfor er jeg lidt tavs.

Mvh

Tømrermesteren
Det var netop for at undgå kuldebroen (=spær) og dermed kuldestreger (kunne ikke lige husk hvad de kaldes) at jeg ville have 50 mm isolering inderst. Jeg vil netop have forskalling på tværs. Så det efterlader kun få 50x45mm kvadrater hvor der ikke er isolering.

Jeg vil sætte Fermacell plader (90x120cm) op. Er der nogen der har erfaring med dem?
Grunden til at jeg vil vælge dem er bl.a. flg. : jeg har præcis 3,6 m på tværs og 4,5 m på langs, så teoretisk skal jeg ikke skære til - eller skal de også sættes i forbandt?
Pladerne har et handy format og er ikke så tunge som gipspladerne.

Elektrikeren har trukket kablerne så jeg kun får 2 lampeudtag (dåser) som skal igennem dampspærren. Hvordan sikrer man sig at det bliver tæt?
det nye bygningsreglement siger som der er en der ganske rigtigt skriver at der skal være 1/3 af den samlede isoleringstykkelse på indersiden af damspærren. uanset hvor besværligt i synes det er så er det reglerne!! og det er for at undgå kondens som der meget nemt opstår når kulde og varme mødes.

en utæt damspærre er værre end ikke at have en dampspærre!!!!!!!!!!!!!!!

så gør nu jeres hus en tjeneste og gør det ordentligt, med mindre i er vilde med skimmelsvamp og andre hyggelige svampe.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også