Sandfangsbrønd - udført korrekt?

Hej

Jeg har haft problemer med vand i kælderen i det hus jeg netop har købt. Tilstandsrapporten og tidligere ejer, fortæller at det aldrig har været et problem før - og det ser da også ud til at være helt rigtigt. Der er dræn omkring huset og det ser ud til alt sammen at løbe til den samme sandfangsbrønd. Huset er godt bygget og fra starten af 80'erne. 

Da jeg konstaterede vand i kælderen, kunne jeg også konstatere masser af vand i brønden, så den har jeg fået tømt og kloakmesteren har også spulet drænene fra brønden. 

Nu er jeg imidlertid opsat på at undgå yderligere vand i kælderen og vil derfor høre, om der er nogen, der kan hjælpe med at vurdere om min brønd er udført korrekt. Se venligst billedet.

Den røde cirkel kommer fra en regnvandsbrønd ved et nedløbsrør, så det er regnvand, der løber til.

For mig ser det ud som om, at dræn-tilløbene er i de lilla cirkler helt nede ved bunden. Så må kloakafløbet være i den grønne. Men, der siver en smule vand FRA den grønne, så det giver måske ikke så meget mening. Brønden er tømt, så det undrer mig, at rørene i de lilla cirkler ikke ligger OVER bunden. Min grund er skrånende og drænet ligger nede ved kælderen, så brønden er ret dyb. Men, burde den ikke være et stykke dybere end rørene?

Jeg håber det giver mening for nogen af de mere erfarne herinde?

Mvh Simon

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ser jo ud som om, at hvis der står sand i brønden, blokere sandet afløbet fra dine dræn.

Men hvad mente kloakmesteren om det ?


Vi prøver igen, i morgen --

Hej @je_ns

Tak for dit svar. Jeg har prøvet at sænke et metallod derned og det lyder som hårdt materiale. Det skal derfor være meget sammenpresset sand (eller ler, som der er masser af i mit kvarter), dernede, hvis det ikke er en cement-bund.

Jeg har også forsøgt at få en tilbagemelding fra kloakmesteren (for jeg var ikke hjemme, da han var der). Men han vender ikke tilbage (de har åbenbart nok at lave).

Men, er det ikke underligt, hvis dræntilløbene ligger UNDER kloakafløbet? Eller er det bare fordi mit sandfang fungerer som en stor vandlås?

Normalt skal dræn udføres 20 cm over vandspejl. Især hvis der er tagvand på brønden er det vigtigt. Er det en decideret drænbrønd, gør det knap så meget.

Dit udløb skal ligge under dine drænindløb, så dine dræn ikke samtidig fungerer som et sandfang. 

Hvis der ikke har været problemer tidligere, kan det nok løses ved at vedligeholde brønden, så der ikke kommer for meget sand og skidt i den og dine dræn. 

Ellers kan det anbefales at skifte brønden til en med sandfang, og hvor udløbet er lavere end dine sandfang.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis