Fugning af 1mm sprække mellem karm og mur

Jeg har opdaget at der er en knap 1mm sprække mellem karm og mur i alle mine kældervinduer. Man kan simpelthen se dagslys igennem sprækken ved visse vinduer. Det ligner umiddelbart at karmen støder HELT op til væggen og der er ikke en fuge mellem karm og væg. Hvis der er en fuge er det i hvert fald en hård mørtelfuge men det ligner umiddelbart at vinduerne simpelthen er blevet sat i spænd i hullet. Mit bud er at en tidligere ejer har skiftet dem og at de er købt lidt for store.

Spørgsmålet er hvordan jeg tætner sprækken. Nogle steder er den 1mm , mens den andre steder er noget mindre. Min første tanke  er at se om jeg kan presse noget akrylfuge ind i sprækken indvendigt og så eller fuge rundt om karmen for at få lukket hullet. Jeg ved dog ikke hvad jeg skal gøre udvendigt,


mvh


Mikkel

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var vist meget almindeligt i "gamle dage" at sætte vinduerne i, inden der blev muret op, så mon ikke dine vinduer er de originale. Så blev det lavet som du beskriver - uden fuge, og murstenene helt ind til vinduet.

Det er jo kun på indvendige side din fuge skal være damptæt, ydersiden skulle gerne være diffusionsåben.

Jeg vil foreslå at fræse en fuge i murværket omkring dit vindue på indvendige side, og så lave en ordentlig tæt fuge.


Søren O

udvendig kan du lægge en fæhårarmeret mørtelfuge - dog ikke på alu eller træaluvinduer. 

Tag en spatel og stopp fugen med mineraluld eller tjæret værk. Indvendigt afslutter du med en mere damptæt fuge end yders. 

Kældervinduerne blev i gamle dage ikke udført tæt for at bortventilere radon og fugt. Tætner du, skal du have anden form for fugtkontrol og radonsikring af opholdsrum. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis