3 Korrespondance kontakter

Hej

Jeg er indflyttet i et ældre hus og vil skifte kontakterne. Jeg er dog stødt ind i et problem hvor der er 3 korrespondance kontakter (3 ledninger i hver). Jeg har læst mig frem til at man normalt ville have en krydsafbryder, men denne kræver 4 ledninger.

Mit problem er dog at korrespondance kontakterne ikke virker som de skal, men er der en måde at få det til at fungere på, når nu der kun er 3 ledninger, og ikke 4 som en krydsfbryder skal bruge.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis de 3 afbrydere skal betjene det samme lys, så nej. Det kræver at en af dem er en krydsningsafbryder, og en sådan kræver at der er 4 ledninger.

Hvis du ikke vil trække nye ledninger, er der nogle andre muligheder:

- Du kan få opsat et kiprelæ og montere fjedre i afbryderne, 

- Du kan erstatte en af afbryderne med en lysdæmper med kipindgang (de to andre afbrydere skal have en fjeder)

- Du kan erstatte afbryderne med IHCWireless, og lave dermed lave en trådløs styring af lyset.

Tak for hurtige svar. De sidder alle i hver deres klemme. Men som sagt virkede lyset heller ikke helt da vi flyttede ind, man kunne feks ikke tænde og slukke hvis den ene kontakt ikke stod tændt.

Korrespondance med mere end 2 afbrydere kan kun laves med krydsningsafbryder, eller med andre metoder som f.eks. dem Jenshøj nævner. Der kan også tænkes andre bevægelsesføler,og trappeautomat men det er jo ikek det samme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den ene afbryder kunne være en kronetænding til en loftroset , det brugte man meget førhen , da store lysekroner var moderne og kunne tændes af 2 omgange.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Den ene kontakt sidder i st etagen og de 2 andre på 1 salen. Lyset er i en gang.

Måske kan dette diagram hjælpe.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Dette er så en tegning af en A korrespondance. Det mest almindelige er B korrespondance, da man har fase ved 2 kontakter, og derfor ofte kan spare en ekstra ledning i forbindelse med stikkontakten under.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis