Korrespondancekontakter - vil ikke tænde og slukke i begge ender

Hej Forum,

Jeg har overtaget et hus for en måneds tid siden og nu begynder de første små og store projekter at dukke op.

Et af de små projekter er en kontakt oppe og nedenfor en trappe, der ikke kan tændes når den nede er slukket og omvendt.

Min teori er at ledningsføringen er følgende:

Strøm ind--->1. kontakt (stue)--->1. lampe--->2. lampe--->2. kontakt (1. etage)

Jeg har taget nogle billeder af kontakter og ledninger, som jeg håber giver mening for en EL-kyndig;)

Stue etage:

1. sal:



Mvh

Henrik

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Monteringen ser rigtig ud. Den sorte ledning med den hvide stribe er så det vi kalder skinne / fælles. Og den skal gå fra den røde klemme på den ene kontakt til den røde på den anden, og det ser u d til at være korrekt. Hvis det er galt med begge ender så er der den 2 mulighed at  Lampen er sat på den forkerte sorte. Denskal være tilsluttet den helt sorte ledning ellers fungerer det ikke,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for hurtigt svar og godt at høre det ikke ser helt forkert ud

Jeg skulle måske præcisere at lyset pt. virker, men hvis man tænder nede og går op og slukker det ovenpå, så kan man ikke tænde det nedenunder igen. 

Lamperne sidder oppe i loftet over en trappe, så de er lidt svære at komme til uden at risikere liv og lemmer, men jeg vil prøve en af de nærmeste dage, da det generer familien ret meget

I 1. indlæg skriver du " og omvendt" det opfattede jeg som at det var galt begge steder, og 2 afbrydere der er defekte er ikke sandsynlig. Er det kun den ene der slukker helt kan det være denne afbryder der er defekt. Ved du om systemet har virket med den lampe montering, eller er den ny opsat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kender desværre ikke historikken da det var en eksisterende installation i det hus vi overtog for 2 måneder siden.

Jeg testede lidt yderligere her til morgen og kunne konstatere følgende sammenhæng:

Når kontakten ovenpå står i "slukket" position, sker der intet når man tænder/slukker på kontakten nedenunder og når kontakten nedenunder står i "tændt" position, sker der intet når man tænder/slukker ovenpå.

Vil det være en ide at købe en ny korrespondancekontakt for at teste om en af kontakterne er defekte?

Mvh Henrik

Kunne man ikke starte med bare at frakoble den potentielt defekte kontakt også med en samlemuffe, låse ledningerne i først den ene også den anden kombination (man skal selvfølgelig teste kontakt nr. 2 inden man skifter position)


Ask

Jo det er absolut en metode til at finde ud af hvilken afbryder, der er defekt. Du skal så huske at få ledningen monteret i P, normalt mærket med rødt, anbragt i samme klemme igen. Ledningerne skal så sættes sammen med den der er monteret i P. En ad gangen. En anden metode er at måle sig frem til om afbryderen er defekt. Det kræver så et instrument og kendskab til at bruge det.


fase

Tak for jeres svar.

Jeg vil mene at kontakterne er fra 1988 hvor huset blev bygget, så det er måske fint at få dem begge skiftet så det vil jeg gøre senere i dag (jeg skal alligevel ned og købe 5 m antennekabel og et samlestik, da jeg kom til at bore barnets antennekabel over her til morgen;( ).

Mvh Henrik

Med hensyn til antennestik bør du bruge F-stik og samleled eller anden form for skærmet samleled.


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis