Gulvvarme på strøer med fliser og maks 6 cm.

Hej alle i kloge mennesker!
Vi er igang med et større renoveringsprojekt og i den sammenhæng er jeg stødt på lidt af en udfordring.

Huset er bygget op på strøer med en afstand på 40cm mellem hver strøer.

jeg er ved at lave et nyt badeværelse og skal i den forbindelse have vandbåren gulvvarme(dette skal jeg også have i bryggers, entre og i et badeværelse mere, men det er jeg ikke nået til endnu).

Jeg havde først tænkt på svalehaleplader, men det bliver for højt. Så er jeg stødt på gulvvarme-kassetter, men er kommet i tvivl om hvad der skal ovenpå. Der skal 30x60 fliser på gulvet, så det skal helst blive ret stift, så fugerne og fliserne ikke knækker.

er det nok at bygge de kassetter ned mellem strøerne og så lægge en 19 eller 25 mm gulvgips ovenpå inden der kommer membran, fliselim og så fliser? eller skal der en spånplade under og i så fald, hvor tyk skal den være?

Håber i kan svare på det, da det helst ikke må blive mere end 5-6 cm tykt(inklusiv fliserne).

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad dimissioner er strøerne?

Har du mulighed for at lægge billeder for bedre at vurderer?

Har selv været gennem øvelsen. Jeg skruede 2 x 22 mm fuldlimede gulvplader fast til strøerne. Lagde varmeslanger i 20 mm spor med fastlimede og sømmede varmefordelingsplader.

Selvniveauilerende gulvspartel så det akkurat dækkede varmeslangerne.

Herefter grundig behandling med LIP vandspærre. Det skal udføres meget grundigt - også i hjørner, ved rørgennemføringer og overgang mellem væg og gulv.

Til sidst lægges gulvfliser som normalt. Konstruktionen sikrer dels et stabil underlag og dels en effektiv varmefordeling i fliserne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hold da op - tak for en rigtigt hurtigt svar!
Strøerne er 5x10 cm, men kan ikke lige komme til at lægge billeder op nu.
imellem dem er isolering med en tynd masonitplade for at holde på det. Under dette er der 80 cm krybekælder - vil bare være ked af at skulle fjerne strøerne og til at starte "forfra" med at lægge isolering og støbe, da det skal laves flere steder i huset.
Har du varmeslangerne i det øverste lag gulvplade? for kunne det ikke være en mulighed at lægge gulvvarmekassetter, så gulvplade og så en gulvgips øverst?

og som jeg lige kan regne ud, så er din konstruktion kun 5-6 cm fra strøerne, er dette ikke rigtigt?
og lægger du gulvspartel direkte ovenpå gulvpladen? ingen behandling af pladen inden?

Jeg ville opbygge det med 22mm forskalling med varmefordelingsplader og slanger + 19mm Knauf GF gulvgips eller med selvbærende varmefordelingsplader og 25 mm gulvgips.

Men... hvor meget isolering har du under. Gulvvarme og 100 mm lyder for mig som no go...

100 mm er lige i underkanten. Ja - min konstruktion er godt 60 mm fra strøerne. Hertil lægges tykkelsen på fliserne.

Har du mulighed for at forstærke strøerne ved at lime og skrue 22 mm krydsfiner på begge sider så du får en samlet tykkelse på mindst 125 mm?

Ud med masonit - det er noget hø. Fjern isoleringen og lav ny stabil bund, eksempelvis fiberbeton og læg isoleringen tilbage. Overvej om du har tilstrækkelig isolering efter gulvvarmen er etableret. Selv har jeg lagt 400 mm plus 300 mm kapillarbrydende leca.

Gulvpladerne skal naturligvis primes som anvist af LIP inden vandspærren påføres.

Krybekælderens højde reduceres kun med få cm hvilket er uden betydning, men ekstra isolering skal naturligvis også indregnes hvis dette vælges. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jenshøj, mener du at jeg kan bruge de gulvvarmekassetter til mellem strøerne og så 25mm gulvgips ovenpå og så skulle det være stift nok til fliser?

Og så kan jeg se at jeg har glemt at skrive om isolering, men her sætter jeg yderligere 250-300 mm under de 100 der er nu, så må de knap 400 være tilstrækkeligt.

Men jeg havde også overvejet de udfræsede 22 mm spånplader+varmefordelingsplader, så slange, derefter 19 mm gulvgips og så membran og fliser, var bare i tvivl om det var stærkt nok?

Men jo, har mulighed for at forstærke strøerne, troede bare ikke det var nødvendigt når de sidder med kun 40 cm mellemrum og der kun er 1,5m mellem de cementstrøer(ved ik om de hedder det) der holder alle træ-strøeene.

Annonce

Jeg havde overvejet badeværelsesvinyl, men chefen herhjemme var ikke helt enig og vil gerne have fliser og ja, så skal det jo være fliser
Men jeg tror at jeg vil gå videre med jeres svar og kunne forestille mig at det blev spånplade med plads til slanger og så 25mm gulvgips ovenpå.

Ved ikke lige hvilke kassetter du tænker på - sæt evt. et link ind.

Knauf GF-25 skal understøttes pr. 60 cm (læs her http://www.knauf.dk/prof/produkter/...oard.html) ) - så det er intet problem at lægge dem direkte på dine strøer, som jo ligger med 40 cm. Der er ingen grund til at lave en fuld understøtning.

Jeg har selv et gulv med GF-19 og fuld understøtning af forskallingsbrædder. Det har ligget i 5 år, og er klippestabilt og ingen problemer med revnede klinker.

Går ud fra, at du er opmærksom på udfordringerne ved at isolere en krybekælder: https://www.bolius.dk/skader-ved-ef...rybek-lder

 

Det er dem her jeg har tænkt på, da det må give den laveste byggehøjde at føre dem imellem strøerne:https://www.uponor.dk/vvs/produkter...sette.aspx
og her er en bedre video af dem:
https://www.youtube.com/watch?v=25iepqTGpoI

Og jo, jeg var godt klar over at man skal tænke lidt over hvordan man efterisolerer en krybekælder, men jeg har heldigvis god plads til at få lavet ekstra udluftning. så må jeg se hvordan jeg får lagt en tæt dampspærre når jeg kommer så langt.

Umiddelbart kan gulve i vådrum på svalehaleplader inkl. gulvvarmeslanger konstrueres til kun at være:

Gulve med gulvvarme: 56 mm

LEWIS® pladen = 16 mm

Varmeslange = 20 mm

Beton over varmeslangen = 20 mm

Jeg har selv ovetvejet denne løsning men med thermo-beton bestående af cement/eps kugler/vand. Spørgsmålet er så om den reducerede styrke i beton er et problem?

Tjek selv Lewi's montagevejledning til vådrum:

http://eftex.dk/wp-content/uploads/...A5drum.pdf




Selvgjort behøver ikke at blive til en brøller ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis