Hjælp til varmesystem / varmtvandssystem

Hej.

Fruen og jeg har overtaget en stor landejendom. Jeg er nu ved at forstå (og forbedre) navnlig varmeinstallationerne. Der er flere ting der virker ulogiske og underlige - og trænger til en kraftig forbedring. Tidl. ejer har været en smule ligeglad med forbruget som helhed.

For lige at starte med de kolde fakta, det er et energiklasse C hus altså stort set nyrenoveret, der er i alt 6 gulvvarme strenge (hele underetagen) samt 5 radiatorer på 1 salen. Vi har et fyrrum med et gammelt oliefyr, vi har dog planlagt at konvertere til pillefyr som påbegyndes i foråret når fyringssæsonen den stopper igen. Oliefyr står i fyrrum i laden. Det er med åben ekspansion på høloftet.

Alle gulvvarme strenge er nu uden nogen termostatisk styring, det er altså bare at skrue på en lille ventil for enten at åbne eller lukke.

I løbet af næste uge installerer vi termostater i alle rum til alle strenge, og sætter telestater på.


Beskrivelse af systemet:

Frem og retur kommer ind fra fyrrummet, det bliver så fordelt hvor der går en frem/retur til 1 sal, en frem/retur til en 20 år gammel metro combi vandvarmer og en frem/retur ind i en ny Alpha 2 pumpe til gulvvarme strengene. 

1. Spørgsmål, der sidder på frem siden en termostat inden vandet når Alpha 2 pumpen og gulvvarmen. Hvad har den overhovedet af effekt? Kan den sløjfes (eller åbnes helt) når der kommer telestater og termostater på strengene? se billede:

2. Spørgsmål, det rør der bøjer udenom pumpen det går direkte på returen igen fra fremløb, hvorfor er det lavet sådan?


Så har vi noget bøvl med den combi metro vandvarmer, selvom den er 110 liter, så holder vandet i kun til ca 5-10 minutters bad før vandet bliver koldt. Derudover syntes jeg selvom det er en kombi og også kører på fyret så lyser den stort set KONSTANT, som om den enten ikke virker eller afgiver for meget varme til varmesystemet. trænger den til en udskiftning? man skulle jo tro at 110 liter rækker længere end 5-10 min i bad. Jeg er lidt nervøs for den brænder en masse el af uden nogen nytte.

Derudover sidder der en termostat på dens returløb af varmeveksleren, hvad har den af effekt?

På forhånd tak for hjælpen.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  1. Termostaten - har den et kappillærrør som ender i gulvvarmeshunten? Det vil være den termostat du skal regulere fremløbstemperaturen i din gulvvarmeshunt med.
  2. Returen der går direkte til fremløb ved Alpha-pumpen er rigtig nok. Vandet skal jo kunne cirkulere i dine gulvvarmekredse for at få jævn temperatur i dine gulve. Når der så bliver behov for varmetilførsel vil termostaten (svar 1) sørge for at der bliver lukket varmt vand ind i gulvvarmekredsen.
  3. Metro vandvarmeren. En 110 l varmtvandsbeholder skal holde i mere end 5 min. Hvor varmt er det varme vand? Du skulle gerne køre med en temperatur på ca. 55o C. Hvor varmt er dit centralvarmevand fra fyret?

Det skulle slet ikke være nødvendigt at have tændt for el-patronen til din vandvarmer  når du har fyret kørende, så prøv at slukke for den. Termostaten på returløbet fra beholderen er beregnet til at lukke for cirkulationen når vandtemperaturen er høj nok. Det kunne godt se ud som om den står for lavt. Når du har eget anlæg er det ikke helt så vigtig at få en lav returtemperatur fra din varmtvandsbeholder, varmen går jo ikke tabt.


Søren O
Søren O skrev den 29-10-2017 21:47:07

  1. Termostaten - har den et kappillærrør som ender i gulvvarmeshunten? Det vil være den termostat du skal regulere fremløbstemperaturen i din gulvvarmeshunt med.
  2. Returen der går direkte til fremløb ved Alpha-pumpen er rigtig nok. Vandet skal jo kunne cirkulere i dine gulvvarmekredse for at få jævn temperatur i dine gulve. Når der så bliver behov for varmetilførsel vil termostaten (svar 1) sørge for at der bliver lukket varmt vand ind i gulvvarmekredsen.
  3. Metro vandvarmeren. En 110 l varmtvandsbeholder skal holde i mere end 5 min. Hvor varmt er det varme vand? Du skulle gerne køre med en temperatur på ca. 55o C. Hvor varmt er dit centralvarmevand fra fyret?

Det skulle slet ikke være nødvendigt at have tændt for el-patronen til din vandvarmer  når du har fyret kørende, så prøv at slukke for den. Termostaten på returløbet fra beholderen er beregnet til at lukke for cirkulationen når vandtemperaturen er høj nok. Det kunne godt se ud som om den står for lavt. Når du har eget anlæg er det ikke helt så vigtig at få en lav returtemperatur fra din varmtvandsbeholder, varmen går jo ikke tabt.

 Hej Søren.

Tak for svar, når man ikke lige har erfaring med systemerne er det lidt en ny verden. Vi kom fra en gård med kombi stoker og solvarmeanlæg uden gulvvarme. Så det er lidt en verden til forskel :-)

1. Ja, den har et kapilærrør som sidder efter alpha pumpen, på frem til gulvvarmen. Men røret er bare "Tapet udenpå røret" har det så overhovedet nogen effekt? Den termostat står på laveste nivau nr. 2 ud af 5.

2. Det giver god mening, tak.

3. Vandet fra centralvarmen er på ca 58-60grader. Jeg ved ikke lige hvor varm vandet er i hanerne. I vores køkken er det kun lunkent. men første tappested som er vores badeværelse er det ok varmt. Varmt nok til et bad.

4. Jeg har prøvet at skrue lidt op for returtermostaten på vandvarmeren, kunne det tænkes den sidder der for at man kan lukke af for centralvarmen når fyret er slukket, så vandvarmeren ikke sender varmen fra elpatronen ud i centralvarmen om sommeren.

Der sidder på den gamle metro en knap der angiver elpatron/centralvarme. Den står selvfølgelig på centralvarme. Jeg kan bare ikke lige se hvad fordelen ved denne knap er når den alligevel bruger elpatron når den er aktiveret til centralvarme. Bruger den ikke el når den røde lampe lyser? Jeg prøver lige at skrue den helt ned på 0, på den drejeskive på metro beholderen.

Den er som sagt 20 år gammel, men der er absolut ikke noget kalk i vandet da vi har eget vandværk fra privat kildevæld. Der er dog en smule okker i vandet. Det meste bliver dog filtreret fra.

Søren O skrev den 29-10-2017 21:47:07

  1. Termostaten - har den et kappillærrør som ender i gulvvarmeshunten? Det vil være den termostat du skal regulere fremløbstemperaturen i din gulvvarmeshunt med.
  2. Returen der går direkte til fremløb ved Alpha-pumpen er rigtig nok. Vandet skal jo kunne cirkulere i dine gulvvarmekredse for at få jævn temperatur i dine gulve. Når der så bliver behov for varmetilførsel vil termostaten (svar 1) sørge for at der bliver lukket varmt vand ind i gulvvarmekredsen.
  3. Metro vandvarmeren. En 110 l varmtvandsbeholder skal holde i mere end 5 min. Hvor varmt er det varme vand? Du skulle gerne køre med en temperatur på ca. 55o C. Hvor varmt er dit centralvarmevand fra fyret?

Det skulle slet ikke være nødvendigt at have tændt for el-patronen til din vandvarmer  når du har fyret kørende, så prøv at slukke for den. Termostaten på returløbet fra beholderen er beregnet til at lukke for cirkulationen når vandtemperaturen er høj nok. Det kunne godt se ud som om den står for lavt. Når du har eget anlæg er det ikke helt så vigtig at få en lav returtemperatur fra din varmtvandsbeholder, varmen går jo ikke tabt.

 Glemte lige billedet af kapilærrøret.

  1. Det vil virke selv om føleren på kapillærrøret blot er tapet på siden fremløbsrøret. Det bedste er selvfølgelig at få den ind i vandstrømmen, f.eks. gennem den ledige gren på t-stykket. Prøv evt. at pakke lidt isolering omkring fremløbsrøret med føleren - det mindsker varmeafgivelsen og sørger for at føleren virker lidt mere korrekt. 

3.  Temperaturen på dit kedelvand er helt fin. Men prøv lige at finde ud af hvor varmt vandet fra din varmtvandsbeholder egentlig er.

Termostatventilen under din varmtvandsbeholder er ikke en returtermostat, men en termostat som åbner for kedelvandet når føleren på kapillærrøret inde i varmtvandsbeholderen "kalder på varme". Ved st skrue helt ned for denne ventil vil du lukke af for kedelvandet (sommerdrift).


Søren O
Søren O skrev den 30-10-2017 08:53:06

  1. Det vil virke selv om føleren på kapillærrøret blot er tapet på siden fremløbsrøret. Det bedste er selvfølgelig at få den ind i vandstrømmen, f.eks. gennem den ledige gren på t-stykket. Prøv evt. at pakke lidt isolering omkring fremløbsrøret med føleren - det mindsker varmeafgivelsen og sørger for at føleren virker lidt mere korrekt. 

3.  Temperaturen på dit kedelvand er helt fin. Men prøv lige at finde ud af hvor varmt vandet fra din varmtvandsbeholder egentlig er.

Termostatventilen under din varmtvandsbeholder er ikke en returtermostat, men en termostat som åbner for kedelvandet når føleren på kapillærrøret inde i varmtvandsbeholderen "kalder på varme". Ved st skrue helt ned for denne ventil vil du lukke af for kedelvandet (sommerdrift).

 Hej Søren.

Tak for svar, jeg har nu "slukket" helt for vandvarmeren og skruet termostaten godt op på over 4. Sådan har det stået et par timer nu. Jeg får en vandtemperatur ved nærmeste tappested på ca 52 grader. Jeg mistænker lidt varmelegeme og/eller måske termostat i beholderen til at være moden til skrotning. Hvis termostaten under, derudover kun har stået på 2 så har den suppleret med varmelegemet som bare har tæsket derudaf for at prøve at holde vandet varmt.

Burde den ikke selv slå varmelegemet helt fra hvis man trykker på den knap der definerer varmelegeme/centralvarme?

Hvis vandet er de der 50 grader +/- så burde man vel kunne gå i bad længere end 5 minutter?

Venlig hilsen og tak for hjælpen.

Annonce

Hvis du har stillet omskifteren på "centralvarme" vil din varmepatron være slået fra. Hvis kontrollampen så lyser, betyder det blot at vandtemperaturen i din beholder ikke er så høj som den indbyggede (elektriske) termostat er indstillet til. 


Søren O
Søren O skrev den 30-10-2017 11:26:43

Hvis du har stillet omskifteren på "centralvarme" vil din varmepatron være slået fra. Hvis kontrollampen så lyser, betyder det blot at vandtemperaturen i din beholder ikke er så høj som den indbyggede (elektriske) termostat er indstillet til. 

 Hej Søren.

Jeg testede lige med knappen og elmåleren og du har helt ret. Elpatronen varmer ikke uanset om lampen er tændt eller ikke. Jeg blev nok bare narret af at der stod "Varme til"

Har du en fornuftig forklaring på de kolde brusebade, selvom der er ca 52 grader ud fra beholderen?

Tak for hjælpen.

Kan du komme til at måle / føle temperaturen på varmtvandsrøret lige før dit bruseblandingsbatteri? Hvis temperaturen her også er de 50+ grader må det være dit blandingsbatteri der er i uorden, så det kunne være en ide at skifte det.


Søren O
Søren O skrev den 30-10-2017 12:25:28

Kan du komme til at måle / føle temperaturen på varmtvandsrøret lige før dit bruseblandingsbatteri? Hvis temperaturen her også er de 50+ grader må det være dit blandingsbatteri der er i uorden, så det kunne være en ide at skifte det.

 Hej Søren. Blandingsbatteri i både bruser og det tappested jeg måler på er 2 uger gamle Grohe batterier fra deres topserier (Der blev ikke sparet) Så de kan umuligt være problemet.

Søren O skrev den 30-10-2017 12:25:28

Kan du komme til at måle / føle temperaturen på varmtvandsrøret lige før dit bruseblandingsbatteri? Hvis temperaturen her også er de 50+ grader må det være dit blandingsbatteri der er i uorden, så det kunne være en ide at skifte det.

 Hej Søren.

Jeg har lige haft en VVSer ude i forbindelse med den også er utæt, det viser sig beholderen er helt gennemtæret (den er også 20 år gammel) og utæt. Forklaringen på de korte brusebade er at spiralen er næsten helt tilstoppet, så den kun har kunne varme 1/4 af beholderen op til 52 grader.

Beholderen er dømt død og skal skiftes, da den ikke kan repareres jeg takker for din hurtige hjælp og gode svar.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis