Anbefalet multimeter til all around brug

Hvilket multimeter kan anbefales hvis man vil have noget af kvalitet, og som har en masse funktioner?
Det skal være brugbart til mange forskellige ting. både følsom elektronik (computer mm.), 230v, kraftstik osv.

Lige nu mangler jeg bare et multimeter til at teste en el-motor jeg har.
Men jeg tænker at jeg senere kommer til at rode meget med elektronik, og jeg vil derfor gerne købe et multimeter som kan så meget som muligt, så jeg ikke skal til at købe et andet senere.

Hvilke funktioner skal jeg som minimum se efter? og hvilke derudover er gode at have?

På forhånd tak for rådene

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Harald Nyborg har et rimeligt instrument til 169 kr.


fase

Når du vil bruge det til elektronik, så hold dig fra de billige.

Jeg ville gå efter en Fluke, baseret på målenøjagtighed, stabilitet, holdbarhed og "feeling" (men ikke pris)


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ja, jeg er også glad for mit Fluke 179, men 300 Euro er en del penge.

Ja, et Fluke med RMS måling på AC er jo lækkert (jeg har et), men det er mit indtryk, at det ikke var et instrument i 2000 - 3000 kr. klassen, der var målet. Desuden er indgangsimpedansen på begge typer 10 MOhm.


fase
Annonce

Det var også derfor jeg foreslog Brymen. Det kan stort set det samme som Fluke, men til en fornuftig pris.


Det kan godt være at Brymen er godt - jeg kender det ikke. Min pointe var bare at man skal holde sig fra de billige;-)


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det der Brymen 235 ser godt nok lækkert og meget gennemført ud, dog nok mest med focus på el-arbejde, og mindre på elektronik.  Og Fabrin, det er også "True RMS". 6000 counts, stort kondensator område, min/max aflæsning og lo Z område (så vi undgår at blive snydt af induktivt/kapacitivt overførte spændinger)+meget mere. En anden god detalje er, at begge strømbøsninger er er beskyttet af HRC sikringer,(dersom nogen forsøger at måle hvormange Ampere, der kan komme ud af en stikkontakt)samt den fikse detalje med "Beep" ved manglende overensstemmelse af  indstilling/tilslutning. Læs manualen her: https://static.eleshop.nl/mage/medi...Manual.pdf

Hvordan kvaliteten så er på den lange bane, ja det vil tiden vise   ; men nu skulle det jo ikke være til hårdt dagligt brug, såvidt jeg har forstået.

Derimod må jeg revidere min tidligere anbefaling af :

https://www.harald-nyborg.dk/p7364/...er-ms8321d    en smule.

Jeg har ved nærmere eftersyn opdaget, at strøm-og spændings bøsning er fælles.

Det er kun det lille strømområde, og det er ganske vist sikret med en 200 mA sikring; men der går helt sikkert nogle sikringer til undervejs, så sørg for at have reserver.

I øvrigt havde den tidligere tilsvarende model fra HN, (Branford) ikke denne designsvaghed.

Mvh.



"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Det lyder til at Brymen BM235 er anbefalet.
Men ved i noget om hvor længe det holder? vil gerne have det som bedst kan betale sig. altså hvis jeg kan købe et som koster 1/3 i prisen er det jo fint men så skal det også gerne kunne holde mindst 1/3 af tiden.

Med hensyn til elektronik kan den så også bruges til det eller skal jeg have fat i en dyrere så? Det lød til at Brymen BM235 var mest velegnet til el-arbejde.

Hvor hurtigt bliver de her multimetre forældet, før der kommer nogle nye, bedre og billigere?
tænker bare om det kan betale sig at købe et dyrt multimeter nu som kan holde længe, eller om det er bedre at købe en billig til mit nuværende behov, og så købe en dyr og god når jeg begynder at rode med elektronik osv.
hvad ville i have gjort?

Det er svært at sige noget om holdbarheden, fordi det afhænger af, hvordan instrumentet bliver brugt. De fleste universalinstrumenter afgår ved døden, fordi der bliver målt spænding med instrumentet indstillet på et strømområde. Hvis du køber et billigt instrument er sandsynligheden for at det afgår ved døden større end, hvis du køber et dyrere. At Brymen BM235 mest er beregnet til el-arbejde kan jeg på ingen måde tilslutte mig, så stod jeg for at skulle købe et nyt instrument kunne Brymen BM235 godt være mit valg. Instrumentet har i forhold til de billige et højere sikkerhedsniveau, som jeg som bruger også vægter højt. Jeg har haft et instrument liggende i værktøjskassen i ca. 20 år, og det fungerede, da jeg afleverede værktøjskassen.

Du kan se de nærmere data på:

https://brymenmeter.com/brymen-bm23...cbEALw_wcB



fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis