Installation af Varde Aura 1

I vores sommerhus, der hovedsagelig anvendes til udlejning, er brændeovnen (en rigtig gammel fætter) helt udraderet. Lågen kan dårlig lukkes, spjæld kan ikke ordentlig reguleres og pladerne i ovenen, der mest af alt minder om spånplader men som beskytter ovnen mod varmen er flækkede. Alt i alt er ovnen færdig, hvorfor jeg har købt en "Varde Aura 1" som jeg selv vil monterer om 14 dage, når huset igen er ledigt.

Skorstenen, der går lige op af eksisterende ovn, er dog i god stand hvorfor denne genbruges.

Jeg er dog blevet lidt i tvivl om to ting.

A) Skal røgrøret isoleres/tættes der hvor røret møder brændeovnen eller står røret bare løst ovenpå ovnen?

B) Kan se at der er mulighed for at udbanke et lille stykke metal på brændeovnen, der leder kondensvand væk fra indvendig side af skorstenen (altså lave et lille hul i brændeovnen, så vandet ledes bort fra samlingen mellem skorsten og ovn). Såfrem punkt B skal give mening, kan det næppe være korrekt at man ligger glasfibersnor mellem brændeovn og røgrør, idet dette vil blokerer hullet.


Så kære medlemmer af GDS - hvordan har I udskiftet jeres brændeovn.

Glæder mig til at høre jeres råd og vejledning.


Med venlig hilsen,

Erik

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis