Hjælp til regulator

Hej alle i dygtige folk ;)

Jeg er ved at installere en regulator til min vens emhætte, men er ikke vant til denne slags, jeg kan ikke rigtigt tyde diagrammet korrekt til motoren, der er købt en Philips Lps 100dk til at regulere niveauet i den, der er vedlagt diagram over ventilatorens diagram

På forhånd tak

Kan ikke lige se kvaliteten af billedet (lavet på mobil)


Martin O
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tolker det som at de opmærekede klemmer sidder i emhætten. Der vises så hvordan regulatoren skal tilsluttes. Denne må være opmærket på en måde så du kan se hvad der er minus, . plus og reguleret plus. ( måske har den farverne blå - gul - rød og grøn ) Ellers mener jeg at nr. 1 i lps 100 er minus og nr. 2 er plus 10 v 

 Klemmen mrk. gnd skal så tilsluttes minus.(blå ) 

klemmen mrk. 0-10v tilsluttes den regulerede plus. ( gul ) 

klemmen mrk.  10 v tilsluttes 10 v ( rød ) 

og der lægges lus ( er måske i regulator) fra 10 v ( rød )  til D1 ( grøn ) 

Så burde det virker, da jeg går ud fra at alt andet er monteret som vist. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Philips Lps 100dk

For det første er du sikker på, at potentiometret er på 10 kOhm?

Forbindelserne er, at midtpunktet på potentiometret forbindes til klemme E1, gul ledning.

Yderpunkterne forbindes til Rød, 10V og Blå, GND. Hvis reguleringen skal regulere sådan at højere hastighed ikke reguleres ved at dreje potentiometret med uret, byttes tilslutningerne til Rød og Blå. Du skal også se om der i klemkassen er en lus mellem Grøn D1 og Rød 10V.

Der står også noget forneden i tilslutningsskemaet om en lus mellem 11 og 14 (to hvide ledninger). Men da jeg ikke kan se hele diagrammet, og der ikke er opgivet hvilken type emhætte, der er brugt, kan jeg ikke se, hvilken betydning lusen har.

Inden du tilslutter potentiometret, bør du måle om der er 10V mellem Blå og Rød eller mellem Blå og Grøn.




fase

Du henter de 10V ved RED - jager dem gennem potentiometer - griber din 0...10V fører dem til Yellow E1 og resten gå mod jord BLUE Gnd. 

tjek lige hvad motoren vil have ved cirkel-1 og cirkel-2 - eller link hele det dokument du klipper fra. 


Er stadig lidt lost 😂 - jeg har klemmerne - 1 og + 2 og klemmerne 3 og 4 på min regulator hvordan skal de til sluttes til min klemkasse på ventilatoren? 


Martin O

Har du ikke en beskrivelse af regulatoren. Klemmebetegnelserne fortæller ikke noget i sig selv. Et diagram af regulatoren ville være fint, eller i det mindste et billede regulatorens bagside. Det billede, du har henvist til, viser bare et potentiometer.


fase
Annonce

Sådan ser ventilatoren ud i klemkassen, er dette nok?


Martin O

Ja, så fik vi et billede af tilslutningsboksen. Så mangler vi bare et billede af potentiometret set bagfra, så vi kan se terminalerne. Du skriver om klemmerne -1 og +2 samt 3 og 4. De må være på potentiometret. Kan vi ikke få et billede af det. Jeg kan se at du har tilsluttet tre ledninger på klemme 10V E1 og ground. De kommer vel fra potentiometret eller hvorfra ? Et potentiometer har normalt kun tre terminaler, men lad os se dit potentiometer. Der er tilsyneladende en afbryder i dit potentiometer. Den afbryder kan bruges til at slukke for emhætten. Så er mit gæt at den skal sluttes til grøn D1, men lad os få noget at vide om forbindelserne og farverne på dem.

Nu har jeg været på nettet og fundet ud af at 3 og 4 er forbindelserne til microswitchsen  og 1- og 2+ er fra potentiometret. der mangler så lige en sidste terminal fra pot.metret. Det ser vi på når du viser et billede af det set bagfra.


fase

det så sådan ud


Martin O

Ja det er et smukt billede af regulatoren set forfra. Det næste du gør er, at skrue de to skruer ud og tage  et billede af regulatoren set bagfra, så det er muligt at se terminalerne på potentiometret. For at kunne regulere emhætten skal der bruges tre terminaler fra potentiometret. Du skal også lige se efter om potentiometret er på 10kOhm eller 100kOhm. Det står på potentiometret ellers mål det.


fase

det er det der er 😳


Martin O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis