Behandling af betongulv

Hej,

Har lige overtaget en bygning med et flot betongulv udlagt i firkanter på 1,5x1,5 meter mellem mørkolierede fyrretræsplanker. Men det støver, hvilket jeg har løst midlertidig med vandglas (pga. tidspres).... Findes der en mere holdbar løsning (lokalerne skal bruges til butik).
Betonen er relativ finkornet (minder lidt om grovpuds) og har tilsyneladende ikke det største cementindhold (dømt efter farve og styrke), hvorfor den relativt nemt slides, hvilket jeg gerne vil undgå aht. støv.
Eller er vandglas løsningen? Er der nogen, der har erfaring med slidstyrken på det?

Og hvad med vedligehold - vasker man det med sæbespåner eller?

Mvh.

Jan R.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortæl lige lidt mere om den vandglasløsning... det kender jeg ikke !

Du kan naturligvis male gulvet, men til butiksbrug skal det jo nok være noget 2 komponet epoxy eller lignende ...

Du kunn ejo også lægge en omgang fliser !!

Men hvilket udseende vil du helst have på gulvet ??

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg vil gerne bevare gulvet som det er - det ligner en million, sådan ca. Men skal bruge et eller andet, f.x. en meget tynd spartelmasse, der kan gøre det mere slidstærkt/knapt så støvende. Tynd, fordi jeg ikke vil skjule brædderne. - og helst billig, har trods alt 250 m2, der skal behandles.

Vandglas er en kemisk forbindelse (kan ikke lige huske bestanddelene), der er klar som vand, men som forhindrer vand i at trænge igennem. Bruges f.x. til tætning af lerkrukker. Har brugt det på et udendørs betonbord, hvor det gav en "silikat-agtig" hinde, som gjorde bordpladen meget nemmere at holde (især fri for alger). Derfor valgte jeg lige i skyndingen denne løsning - jeg tvivler bare på, den er holdbar i længden.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jan

Den bedste løsning, vil være at lakere med en slidstærk lak.
Men du skal regne med at betonen, vil suge store mængder lak.
Det kan "måske" være en fordel at grunde med en forankringsgrunder/mikrodispers.
Men dette kan jeg først gi´ dig svar på, på mandag.
m.h.t. laktype bliver det også først mandag.

Colormann
Måske kan dette hjælpe dig http://www.vesla.dk/ klik ind under industri. den øverste behandling kan være en mulighed.

Jeg kender ikke produkt eller firma men de er nok værd at snakke med.

Jeg overvejer selv om det evt er sådan noget jeg vil give mit garage gulv..

Et andet firma er fx http://www.ulfcar.dk men heller ikke disse kender jeg. Men de er også fortsat med i overvejelsene omkring mit eget betongulv.

Fortæl gerne om dine overvejelser og erfaringer/beslutninger.

MVH Njord
Hej

Undskyld forsinkelsen.(teknik & sygdom)

Hvis du bruger en vandig mat lak og blander det op med vand i forholdet 1/1, så vil lakken være usynlig og den vil binde støvet.
Samtidig vil den have, en lang holdbarhed, da den trænger dybt ned i betonen.

Håber det er bedre sent end aldrig. smile

Colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej alle,

Tak for de gode råd. Umiddelbart virker lak-løsningen som den nemmeste (og formentlig også billigst) løsning, særligt fordi vi er nødt til at lave et felt ad gangen. Kan forøvrigt nævne, at vandglasset ikke var helt dårligt, men slidstyrken er tilsyneladende ikke god nok.

Colormann - håber du er frisk igen. Går ud fra man kan lakere ovenpå vandglas!? Kan du anbefale en lak, hvor pris/kvalitetsforholdet er OK - umiddelbart synes jeg priserne varierer kraftigt, og man kan jo købe guld for dyrt...

Mvh.

Jan R.
Når nu du har givet betonen vandglas - så er jeg ikke sikker på at det dutter med vandig lak ovenpå.

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Beck & Jørgensen www.bj.dk spørg efter deres tekniske service.

Jeg tror at de har et produkt - hvor vandglassen ikke giver problemer. Det hedder Consolit Støvbinder, den er beregnet til betongulve

Venlig hilsen
Ida
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også