Varme på shunt

Hej alle, 

Jeg har gulvvarme på 1. sal og normaltvis kommer der kun varme derop såfremt shunten har brug for det. Men siden jeg tændte for varmen i midten af oktober har der været fuld blæs på varmen i shunten, selvom der ikke bruges varme ude i de enkelte rum. Hvad kan det skyldes? Jeg mener helt bestemt ikke at det var sådan sidste år.


VVS'eren der installerede det sagde, at termostaten bare skulle op på fuld drøn (7) og metalpinden (aner ikke hvad den hedder) skulle helt ind i shunten. Så skulle shunten nok selv trække varme når det var nødvendigt. 


Mvh

Jesper

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er det dog for en VVS-er der siger at der bare skal skrues helt op. Termostaten skal skrues meget længere ned. Temperaturen i frem- og returløb i shunt er jo næsten 40o. Hvis du leder varme frem ved meget høj temperatur kunne du ligesågodt undvære shunten, og du vil få stor temperaturvariation i dine gulve.



Søren O

Ingen idéer? 

Shunt temperatur skal ligge på 25-30 grader, (fryser du så må den hæves lidt mere) og det reguleres på termostaten. Du får den allerbedste komfort ved lavest mulig temperatur, så er dine telestater nemlig åbent lang tid og det giver mest jævn varme over dagen og over hele rummet. Shunten vil altid have den temperatur som denne termostat  er stillet på. Det med at shunten selv trækker varme er naturligvis korrekt, forstået på den måde at den trækker den varme den er indstillet til. 

Hvis du har trægulve tåler de slet ikke så høj en gulvtemperatur


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis