TPMS ventiler i nye dæk/fælge

Jeg står og kigger ny bil og er lidt faldet for den nye Hyundai i30 stationcar. I forhandlingerne omkring bilen, prøver jeg at få en god pris på vinterdæk inkluderet. Dog oplyser sælgeren mig, at der ikke er noget at hente da prisen er høj (9.000kr), da det skal være alufælge, da TPMS ventilerne ikke passer til stålfælge.

Min umiddelbare tanke er, at det er helt hen i vejret. Jeg kan fint fremsøge hele sæt stålfælge og alufælge med TPMS. Og til en væsentligt lavere pris, end den han har præsenteret mig for.

Men har han alligevel fat i noget af det rigtige? Kan jeg ikke bare købe et sæt stålfælge med dæk og TPMS, der passer til bilen?
Eventuelt nogen der kan forklare mig, om TPMS følger dækket eller fælgen? Eller om det kan eftermonteres på hvad som helst, der passer på bilen?

De skal bruges til vinterkørsel, så vil ikke betale alverden for det.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

TPMS følger fælgen. Du kan købe uoriginale sensorer og montere dem på dine fælge. Dog skal du en tur omkring værkstedet, da de skal "parres" med bilen.


original fælge er ofte ret dyre. Der er mere at hente ved at få noget andet med i handlen, eller en bedre pris. Så kan du bruge en af de utallige hjemmesider og finde dig nogle billige fælge og tilkøbe TPMS og dæk, og få det hele leveret til et værksted i lokalområdet. Også bliver de sat på der, og parret. Der er flere af dæksiderne der har den service, fandt jeg ud af dengang jeg selv købte fælge. 

Du behøver ikke vælge stålfælge til vinterbrug, du kan også bruge alu fælge. Der er ingen af dem der er super glade for vinteren eller saltet. Men begge kan holdes pæne hvis man skyller dem rene engang imellem i vinter månederne.

Jeg købte stål-fælge til min første Lodgy, og da jeg havde skiftet til nyeste model, var der også TDMS ventiler, hvilke den dæk-montør jeg brugte, bare købte nogle u-originale, og med en eller anden radio transmitter, kopierede han dem der sad i mine sommer alu fælge, og så kunne mine vinter stål fælge bruges med den nye bil og TDMS ventiler. De kostede dog ca. 300kr pr styk, inkl. programmering, men det er billigere end et sæt originale fælge med TDMS ventiler og dæk fra forhandleren.

Vil mene at de fleste dæk-centre har udstyr til formålet, altså programmering af TDMS ventiler, så kør du hen til en af de mange forskellige kæder af dæk-centre, og få fikset dine nye vinter fælge med ventiler for under 9k.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis