Multimeter kaput - har jeg ødelagt det? (CB831b)

Hej alle


Jeg har er lille billigt Multimeter, CB831b. Har brugt det til at tjekke 230V veksel og 12V jævn i forbindelse med at jeg sætter nogle LED-bånd op.

Men - nu virker det ikke længere ??. Jeg har skiftet sikring (F200mA,250V), men det hjalp ikke. Displayet virker, men den viser nu 0 uanset hvad jeg måler på.

Kan jeg have brændt den interne modstand over? - prøvede at måle strømstyrke efter en 12V driver, måske jeg dummede mig der... 🙄😳

Har I tips? Kan jeg skifte noget på printpladen - eller skal jeg kassere den og købe en ny?


Mvh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har skiftet sikring og den ikke virker, er den kaput. Man kan ikke umiddelbart skifte faldmodstanden, idet meteret også skal Kalibreres.

Man kan få udemærkede multimetre til ingen penge i f.eks. Biltema og Harald skrald.

Gå uden om dem til 50kr. Alene pga at prober og terminaler ikke er til at stole på.


Elektronikteknikeren

Sikringen er kun til strømmåling eller Ampere om du vil.

Test af instrumentets terminaler/måleledninger foregår nemmest ved at indstille til modstandsmåling det er også det der kaldes Ohm, og så kortslutte måleledningerne.

Og rigtigt HN har ganske udmærkede multimetre, køb ikke den billige men den "dyre" til 169 (af og til fås den til 129) og den kan også måle AC Ampere.

Min kasse indeholder altid sådan et HN meter, for så er der et jeg med sindsro kan låne ud.

Det var så den korte og ufuldstændige forklaring   



"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Og som tidligere skrevet kan den heller ikke måle AC Ampere


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Annonce

Du bør købe det instrument til 169 end kr. Det andet kan du ikke bruge til at måle AC strøm med. Det er  bedre end det Gregeren anbefaler. 

Forøvrigt kan du ikke sige, at du smider brugbar elektronik væk, for dit instrument er færdigt.


fase

SOLVED

OK, tak for gode svar. Jeg køber nok et nyt der kan måle strømstyrke på vekselstrøm, som foreslået. Der er jo som I siger OK + billige multimetre derude.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis