Returventil kontra ventil på fremløb?

Hejsa.

Nu har jeg læst en del omkrig disse ventiler, hvor de fleste siger at det er såmænd okay fornuftigt at have ventiler på returventilen.

vi  har disse returventiler på alle vores radiatorer.

Spørgsmålet lyder så på, hvor vidt der er besparelse i varme regningen hvis jeg udskiftere til fremløbventil ?

MVH
ZP
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Returventiler regulerer ikke efter hvor varmt der er i lokalet, men de sørger for at radiatorvandet (fjernvarmevandet) bliver nedkølet til den indstillede værdi.

Almindelige termostatventiler vil give dig en højere komfort og en lidt billigere varmeregning. Den helt optimale løsning vil være at have begge typer ventiler på alle radiatorer, men det må nok siges at være urealistisk. Hvis du skal til at montere almindelige termostatventiler, så sørg for at selve ventilen er med forindstilling, således at vandstrømmen gennem den enkelte radiator begrænses - altså sikrer en god afkøling.

Søren O

Tak for svar.

Har du nogle tal jeg kan leje med da vi taler om mange radiator i et 300 kvm hus, det har trodsalt sin udgift at få udskiftet alle ventiler og termostater.

Taler vi om en besparelse på 3-5% eller 20-30% ifht. det nuværende forbrug på de 20-22C man har i hjemmet.

MVH
ZP

jeg tror at det bliver svært at få nogle præcise tal da der er rigtig mange faktorer der spiller ind her med hensyn til radiator str. isolering i huset generel o.s.v men jeg kan fortælle at da vi overtog vores hus for 6 år siden skiftede jeg alle returventil und med nye fremløb fra Danfoss med elektronisk styring og i den forbindelse blev vores gennemstrømsveksler også udskiftet jeg kunne se efter det 1. år havde vi i falmilien 4 stk. kun brugt 50 % af det de forrige ejere havde brugt 2 pers i 65 års alderen så jeg er ikke i tvivl om at der er meget at hente der. desuden får man jo en væsentlig mere stabil temperatur, hvor det i princippet ikke er nødvendigt at justere på sine termostater overhovedet. men skal du have lidt tal kan du prøve at kigge her 

http://www.byggeriogenergi.dk/media...ler_ok.pdf

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis