Luft fra gulv på strøer

Hej LDS,

Mit hus fra 1973, har i stuen et egetræ parketgulv bygget op som følger jf. oprindelig tegning:


Nedefra er der:

25cm vibreret sand

Plastfolie

8-10cm 

50mm rockwool

2x4" gulvstrøer

og så gulvet :)


Lugten nedefra er lidt "ala" kælder eller indelukket, men ikke jordagtig. Jeg har for at holde den væk fuget fodlisterne både mod gulv og væk for at den ikke kommer op i stuen. Før vi renoverede var der fodlister + fejeliste hvilket også har betydet at hulrummet mellem gulv og isoleringen ikke har været ventileret med luften fra stuen. Sådan har det formentlig været i mange år, hvilket jeg tror er årsagen til den indelukkede lugt. Jeg har anskaffet et kopi af SBI anvisningen fra 1972, som skriver at der skal være ventilationsspalte langs alle vægge og bør være gennemgående, men det har ikke været tilfældet.

Jeg er endnu ikke fået kigget ned i hulrummet for at se om der er svamp, men det er næste skridt.


Spørgsmålet går på følgende: 

For ikke at lave "endnu" et lukket hulrum undergulvet har jeg overvejet at føre et ventialtionsrør ned i hulrummet og så koble det til mit ventilationsanlæg. Så jeg sikre noget ventialtion?

Hvad tænker i om det?


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

vil blæse eller suge luft derned ?

ved at du suger kan du risikere at du trækker varm luft med ned fra din stue og dette vil kondensere på de koldeoverflader og så medføre svanp/råd

ved at du blæser luft derned tjah så har du samme problemstilling.


den bedtse løsning ved krybkældre som du har er at få etableret udluftningsriste i din sokkel dette vil forhindre dannelsen af svamp og råd  

Hej og tak for svar. 

Der er ingen krybekælder under gulvet. Og iflg sbi anvisningen må man slet ikke ventilere med kold luft udefra. 

Havde tænkt mig at suge luften og ved godt jeg så trækker varm luft fra stuen derned. Det er som jeg forstår sbi anvisningen også meningen, blot som naturlig ventilation. 

jeg forstod bare sådan at der hvor du skriver 8-10 cm imellem plastfolie og rockwoll. at det var et hulrum, er det korrekt så er det en krybekælder selv om man ikke kan kravledernede og i såfal SKAL det være ventileret normalt foregår ventilationen gennem soklen, denne måde at ventilere sin krybekælder på er vlevet brugt i 100.000 vis af danske parcelhuse, hvis der er nogen der har sagt til dig man man ikke må ventilere med kold luft i en krybekælder så er de fulde af vås, for at sige det på godt dansk :-), en typisk skade der medføre råd i gulve er netop når ventilationsriste bliver lukket, for så lukkes fugten inde...

Beklager, manglede lige beton. 

Der er 8-10cm beton

ahh så giver det mere mening, men jeg kan ikke se hvor der skulle være luft imellem isolering og selve gulvet ? går isoleringen ikke helt op mod gulv ?? det burde det 


Annonce

Super

Ifølge Sbi 72 så skal der være minimum 3cm luft mellem oversiden af rockwool og undersiden af gulvet. 

Den kælderagtige lugt kan nemt skyldes skimmelsvampe, og det er næsten umuligt at konstatere uden et eller flere destruktive indgreb i gulvkonstruktionen.

Husk: Det er ikke alle skimmelsvampe der lugter, og angreb er ikke altid umiddelbart synlige.

Hej Orla,

Tak for svar. Det er hvad jeg frygter! Skimmelsvampen vil den kunne se med et inspektionskamera?

Prøv at tage nogle fodlister af. Mange gange er der synlige tegn på bagsiden og i hjørnerne af rummet. Du har vel ikke et utæt vandrør, kunne lyde sådan.


 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis