Luft fra gulv på strøer

Hej LDS,

Mit hus fra 1973, har i stuen et egetræ parketgulv bygget op som følger jf. oprindelig tegning:


Nedefra er der:

25cm vibreret sand

Plastfolie

8-10cm 

50mm rockwool

2x4" gulvstrøer

og så gulvet :)


Lugten nedefra er lidt "ala" kælder eller indelukket, men ikke jordagtig. Jeg har for at holde den væk fuget fodlisterne både mod gulv og væk for at den ikke kommer op i stuen. Før vi renoverede var der fodlister + fejeliste hvilket også har betydet at hulrummet mellem gulv og isoleringen ikke har været ventileret med luften fra stuen. Sådan har det formentlig været i mange år, hvilket jeg tror er årsagen til den indelukkede lugt. Jeg har anskaffet et kopi af SBI anvisningen fra 1972, som skriver at der skal være ventilationsspalte langs alle vægge og bør være gennemgående, men det har ikke været tilfældet.

Jeg er endnu ikke fået kigget ned i hulrummet for at se om der er svamp, men det er næste skridt.


Spørgsmålet går på følgende: 

For ikke at lave "endnu" et lukket hulrum undergulvet har jeg overvejet at føre et ventialtionsrør ned i hulrummet og så koble det til mit ventilationsanlæg. Så jeg sikre noget ventialtion?

Hvad tænker i om det?


Hej LDS, Mit hus fra 1973, har i stuen et egetræ... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har selv lige sat nye fodlister på og husker ikke de gamle havde synlig fugt/skimmel på sig. 

Mit gasfyr taber lidt tryk med en VVS mand mente ikke det var mere end normalt på så gammelt et fyr. 

Der er helt sikkert for meget fugt i hulrummet. Jeg er nok nød til at hive det hele op, grave ud og støbe nyt Synes bare det er så ærgerligt med det flotte parketgulv.

Hvis jeg skære et større stykke af gulvet op, hvad skal jeg så kigge efter?

Ja, det fanme ærgerligt. På den anden side opnår du jo to ting: du sikrer mod fugt og får meget bedre isolering. Idag lægger man 400 mm.

Når man læser dir indlæg igen, kunne mistanken måske gå på indtrængning i isoleringen - feks i kanterne. Den støbte beton skulle gerne have randisolering. Hvis du bare kunne liste et par parketter op og få et mini kamera derned. Der må være noget at se på strøerne. Ligger de med enderne mod ydervæg?


 

Hej Uldal,

Ja, det gør jeg og samtidigt i varmt gulv. Hvilket man ikke kan sige det nuværende er. 

Ifølge byggetegningerne er der lave 5cm leca-kantisolering. Som dækker. Jeg har faktisk købt et inspektions kamera og vil tage et kig under gulvet i aften. 

Annonce

Så har jeg fået trykprøvet mine radiatorrør og de holder tryk som de nu skal...

Overvejer at fjerne gulv og strøer. Bygge nyt terrændæk iflg. sundolitt's guide som er:

Gulvvarme ved gulv uden beton

Opbygning:
Svømmende gulv
Mellemlag (gulvpap eller lignende)
Sundolitt Gulvvarme

Eventuel fugtspærre
Sundolitt S/MX-plader
Afretningslag (plant stabil underlag)


Hertil vil jeg spørger jer, har i nogle erfaringer med denne konstruktion? 

Og kan jeg eventuelt lade det gamle betondæk blive? Og blot ligge så meget flamingo oven på som muligt, en dampspær i midten af flamingoen, gulvspånplader og et laminatgulv ovenpå?


Længe siden, men nu har jeg haft en inspektions kamera under gulvet for at kigge. Og der er vist noget galt, se lige vedhæftede billeder...

 Her kan i se rockwool nederest, en af strøerne til højre og oppe i venstre hjørne er gulvet.

Det er vel svamp?

Det er ikke super tydeligt på billedet, men synes jeg det var med mine egne øjne... 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis