Hvilket strømstik til elbil?

Jeg skal have lavet nyt strøm i min garage, og vil gerne forberede til en elbil i fremtiden.

Hvilket strøm skal jeg lave til en elbil? Skal jeg blot få lavet et almindeligt kraftstik?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Få et 3*400 Volt 16 Ampere kabel trukket derud. Stikket kan altid udskiftes uden at det koster ret meget 

Din kommende lader skal have 3 faser - jo mere strøm en kan trække jo hurtigere går opladning, jo dyrere er laderen. MEN: laderens specifikationer kender du jo ikke endnu. 

16A er en begyndelse. 32A ville være rart, da de fleste lader er nu om dage god kan trække 30...40A. Har du kun 16A - så skal der går næsten en hel nat før din bil er klar igen. Har du 32A til laderen kan du blæse en BMW i3 fra 0-80% i løbet af ca. 20-30 min.   

Kabeldimension efter længde. Overvej billig aluminium, hvis du har plads til radier. Du kan selvfølgelig afslutte med et CEE stikkontakt. Så kan du bruge strømmen til noget nu. Ellers er en dåse tilstrækkeligt. Du behøver jo ikke engang at tilslutte i tavlen. 

Hvor meget effekt må du trække fra gaden af? 20, 40 eller 64A?
Jeg ville i hvert fald anbefale at du afsætter plads i tavlen til en effektafbryder til billaderen. Det er bare dumt når juleanden er i ovnen, der lige skal støvsuges de sidste nåle væk og fffffffup går gadesikringen (forsyningen kommer gerne næstkommende hverdag). Effektafbryder til billaderen ville i sådan nogle øjeblikke afbryde strømmen til laderen. De 4 minutter til støvsugeren er pakket væk igen kan bilen jo sagtens vente. Det sparer ikke strøm - men nedsætter effektbehovet.


Hvis du alligevel ikke har en ladestander at tage hensyn til lige nu, så ville jeg trækket et 5x6mm2 kabel i kobber. Så har du alle muligheder for at tilslutte den lader du måtte finde nødvendig til den tid. Det er usansynligt at det vil kunne betale sig at trække større kabel, for at kunne bruge en større lader til privat brug. 


Hvis bilen har et 22kWh batteri vil det tage ;

ca 10-15 timer at lade det op på 1x230V 10A (3x1,5mm2 kabel)

2-3 timer med 3x230V 16A. (5x2,5mm2 kabel)

Og den hurtige vil tage ca 1-1,5 timer på 3x230V 32A (5x6mm2 kabel)


5x6 kabel kan købe i afklip til ca 40kr/meteren hos yousave. Og kan måske gøres billigere hvis du finder det på DBA eller kender nogen, der kender nogen :p

Et almindeligt 16A kraftstik kan typisk give dig omkring 50 km/t. 

Så selv en kort nat på 6 timer vil give dig yderligere 300 kilometers rækkevidde. 

Jeg kører omkring 25.000 km/året og mit 16A kraftstik er totalt overkill. Så jeg har kodet bilen til først at starte opladning klokken 5.00 om morgenen. Så får den lige et par timer inden afgang, hvilket er rigeligt til mit behov.

Husk at en elbil er altid ladet op om morgenen (hvis man husker at sætte stikket i), så man har slet ikke behov for hurtige panik-ladninger (medmindre man er meget glemsom). Dermed er 16A mere end rigeligt til de fleste.

100% enig i at 3x16 amp er rigeligt. og at du skal få et rødt cee stik. du kan få nogle kombi dåser som har både rødt cee og normalt 1 faset stik.

en sådan stikdåse koster ikke mange basøre, så spar den ikke væk nu - få glæde af stik til de ting du nu kan få brug for i garagen, en fosilbil kan også have behov for et strømstik til en støvsuger, 12 volt lader, lys til motorrum ved hjemme rep m.m.

havde havde min første elbil (ellert) i 1989 og har haft flere elbiler siden. jeg køre Tesla i dag og har derfor intet problem med rækkevide eller lade hastighed...heller ikke når jeg tager en smut tur til norge/ frankrig. det er når du er på langtur du for alvor har brug for ladehastighed(altså langt væk fra din garage), og her er teslas "super charger" og chademo de eneste 2 som rigtig dur (teslas er ca 2 gange hurtigere end chademo)

6 kvmm kabel er lige vel stort, 4kvmm kan normalt fint gøre det (afhænger af længden fra din eltavle) og jeg vil nøjes med 4 leder da det i mange tilfælde vil være bedre/billigere at banke et jordspyd ned ude ved carporten - billadere kan være følsomme over for god  jordforbindelse.

behovet for hurtigladning hjemme er næsten ikke eksisterende. du vil hver morgen starte din dag med fuld tank. det er kun fosil biler som har brug for "panik" tankning.

der er dog nogle ting du skal være opmærksomme på som kan have indflydelse på hvilken sikrings størrelse du har behov for i carport/garagen.

1. den valgte bil - kan den lade med 3 faser (ikke alle kan, men de fleste)

1 fase 16 amp er håbløst langsomt (16 km/t) og kan i ekstremt kolde tilfælde slet ikke lade en elbil.

2. antal biler, 3x16 amp er tilstrækkelig til 2 biler men 3 biler vil være sværre at stille tilfreds med 3x16

3.rækkeviden i bilen og kørsels behov - hvis bilen har lav rækkevide og kørselsbehov er lige i nærhedden af rækkeviden og man skal videre, kan det kræve en hurtig lader. har dog aldrig selv oplevet behovet

som sagt lader man ca. 50 km/t med 3x16 amp og efter en lang dag har de fleste behov for lige at spise, tjekke net, vaske op eller andet inden man skal videre - så kan man igen køre 50 km + det som var tilbage da man kom hjem. om aftenen vil det oftes kun være småture som der er behov for.


4. forsikring af din stikledning - de fleste installationer er forsikret med 25-32 amp og du skal også have strøm til resten af huset uden at maste sikring går i utide. en større forsikring koster ekstra hver md... så at tro man bare kan have en 25 amp sikring i garagen vil ikke hjælpe meget hvis det betyder at der ikke må tænde kaffe maskiinen eller vaske tøj.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis