Ophæng af loftslampe

Hej

Har et så simpelt "Projekt" som er ophæng af en loftslampe som alligevel giver nogle spørgsmål. Har købt en Patera 450 mm og er så heldig at den medfølgende stofledning er lang nok til at kunne monteres i udtaget i væggen så jeg slipper for brug af baldakin, hvilket jeg ikke synes om. Men hvordan montere man ledningen pænest hele vejen? Er det at bruge en svanehals og lade den hænge i en let bue eller hvad er pænest. Planen er at hænge lampen i midten af rummet hvilket passer med at være ude foran strømudtaget og ikke der hvor man kan se tidligere ejer har haft monteret. 


Mvh Ivan 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det pæneste er efter min mening en svanehals i samme farve som ledningen. Ledningen kan du så lade hænge i en bue, som følger svanehalsens bøjning, altså som om svanehalsen var blevet forlænget over til lampeudtaget.

Højden på lampen over bordet bør efter min mening være sådan, at man kan se personen på den anden side af bordet. 


fase

En svanehals er ok. så skal ledningen hænge næsten stramt hen under loftet. På billedet ser det ikke ud til at være stof, men ellers kan du gøre som følger.

 Du hænger lampen op, bliver enig med dig selv og kæresten omkring højde m.m. Så måler du ledning op ved at holde den hen til udtaget, klippe den 6-7 cm længere så den kan nå ind i udtaget. Så hæves lampen 20 -30 cm op så der er ledning at arbejde med. Der er nogle  triks med stofledning, så den ikke ser trevlet ud. enten skal trevler have klar tape eller klar neglelak. 

Eller den professionelle, som ikke er så nemt at forklare: Man skubber yderstrømpen på ledningen 4-5 cm tilbage, klipper de inderste fyldtråde af undtagen 1 tråd, som snoes stramt omkring trevlerne. Så skubbes yderstrømpen frem igen på sådan en måde at trevler "vendes" ind som når man vender en trøjeærme. Der forbliver så 2-3 cm ledning klar til at sætte i klemmer. Det dobbelte stof skal naturligvis sættes under aflastning. Husk at udtags låget skal ind over ledning forinden. 

Når det hele er monteret sænkes lampen igen indtil ledning at passende stramt. Skulle den være 1 cm højere eller lavere end aftalt så opdages det ikke hvis du ikke har haft målebånd på i starten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mon den ledning går gennem en svanehals? En rigtig stofledning er tykkere end gu.pakningen for enden af ophænget. 


 

Hej, tak for jeres input. Kan se der findes svanehals hvor der står de passer til stofledninger. Så det håber jeg. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis