Gulv - larve?

Hej


Kan nogen fortælle, hvad dette er for en slags larve? Og hvad den bliver til? 


Hvad gør jeg ved den - er det nødvendigt at gøre noget eller er den uskadelig? 


Jeg har netop opdaget den i gulvet i min nye andelsbolig. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her er close up af larven. Jeg bemærkede, der var noget brunt i revnen. Og da jeg rørte ved det, var det meget blødt (de to brune klumper).. jeg så derefter en larve bevæge sig - den ligger i revnen lidt ove de brune klatter på billedet. 🤢


Alt dette "grums" ved siden af fugen - er det bobler?? Jeg tænker evt. fugt i gulvet?? - det ser underligt ud, i mine øjne..
Håber på, at der kommer nogle kloge hoveder ind på denne??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det brune virker tror jeg godt bare kan være noget skidt, der har siddet der. Der virker ikke til at have været en del af fugen. Men ved det faktisk ikke. 

Fik lavet gulve, da jeg flyttede ind (slibning og lakering). De sagde intet om at der var fugt i mit gulv. 


Håber nogen kan genkende larven. Og fortælle mig, hvad jeg skal gøre og bruge mod det :-)

Hej AnneC - det ser jo ud til, at lakken "bobler" ved siden af fugen?? Føles det ikke ujævt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Natur. Det er lidt ujævnt. Men det er ikke bobler - det er snarere træet, det har mange ridser/fordybninger. Dertil er der også nogle huller i de brædder lige her hvor larven også var fundet.. men meget af det er fordybninger i træet - ikke bobler i lakken. 

Annonce

Hej AnneC - der er garanteret en "Gulvkyndig" herinde, der kan svare på det..  Jeg ville umiddelbart tro, at gulvet er plaget af fugt - og man blot har lavet en lappeløsning.. men.. jeg er ikke fagmand på dette område..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar. Selvom jeg endnu ikke ved, hvad det er for et dyr. Der er jo stadig en larve. Her til morgen var den væk. Larven kan bedst ses i billedet i indlæg nr. 2 

Hej AnneC.

Det er borebiller du har i gulvet. De kommer kun ud til overfladen når larven er flyvefærdig så ses nogle små huller i træet. I deres levetid bor di inde i træet og spiser af det. Når du så får slebet gulvet kommer slibemaskinen ned hvor de bor. Da jeg for mange år siden renoverede vores loft var der fuldt af dem i spær og lægter. Det hele blev sprøjtet med noget insektmiddel. Der er sansynligt noget fugt fra under gulvet for de er ikke glade for centralvarme tørt. Jeg ville få gjort noget ved det. Har du evt en ejerskifteforsikring? måske dækker den.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Her er lige et par billeder.

Her er der hakker i overfladen af en bjælke

Flyvehuller.

Oversavet bjælke.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis