Maling af skrivebord

Hej kloge mennesker.
Jeg har købt et brugt skrivebord, som jeg har savet til og afrundet hjørner, og nu kommer turen så til maling. Bordet er en MDF-plade, som har en lakeret overside (brunt træ-look).

Men hvordan får jeg det malet flot mat hvid i en holdbar/robust kvalitet, som hvis jeg købt et helt nyt hvidt skrivebord?

- Skal den lakerede overflade slibes og grundes?
- Og skal jeg bruge alm. maling, spraymaling eller skal jeg forbi en autolakerer? Sidstnævnte tager ca. 1.000 kr for arbejdet, så der er lidt råderum til evt. at investere i udstyr, hvis jeg skal prøve selv. :-)
- Skal færdig overflade poleres?

På forhånd mange tak.
Hilsen Morten

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det skal se nyt ud og være holdbart ville jeg vælge autolakeren. Den spraymaling du køber på dåse i byggemarkedet er ikke holdbart nok til bordplader i længden. Det vil hurtigt blive grime at se på. Aftal med autolarkeren at du selv sliber og reparere eventuelle huller/skader. Mht. grundmaling vil maleren nok selv vælge det, da det skal være kompatibelt med slutmalingen. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Du kan med en del flid opnå det samme flotte resultat som autolakereren,  men det kræver både tid og tålmodighed.
1. Du skal have en fast bund at arbejde på, dvs mat slibe lakken, og derefter grunde 2-3 gange, men en fin rulle. Jeg har gode erfaringer med spærrergrunder på mdf.
2. Du skal overholde tørre/hærde tider, og her er testen at hvis du kan bore en negl i malingen og efterlade et mærke, så er den ikke hærdet, og før det er sket kan du ikke fortsætte.
3. Slibning. Korn 120 med let hånd (brug ikke maskiner, da de tager for hårdt fat) derefter korn 200, til det er helt glat. Så tørres bordet over med en hårdt opvredet klud og står natten over og tørrer.
4. Så maler du feks 3 lag topmaling, med en fin rulle (tørretid igen) og derefter sliber du med meget fint sandpapir (korn 220) et lag af malingen, så du får en helt glat overflade.
5. Så påfører du yderligere et lag maling(tørretid) og sliber dennegang med korn 500 op til korn 2000, til du har en helt barnenumse glat overflade  
6.  Så polere du med autopolermiddel, og opnår en helt blank overflade du kan spejle dig i.

Husk at give underside samme antal lag maling, men her behøver du selvfølgelig ikke at slibe så meget, da det ikke kan ses. Men hvis du ikke giver begge sider, så opstår der spændinger i træet og det kan slå sig.
Jeg viser dig lige et par billeder af et sæt højttalere jeg har lavet... og jeg kan ikke understrege hvor vigtigt det er med tørre/hærde tider overholdes for at du får et flot resultat.
Før slibning og polering.

Efter slibning og polering..

Se mere om projektet her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg ville alligevel bruge autolakeren hvis det er til en bordplade som bliver meget udsat for slid mv.. Autolak er meget stærkere end den vi kan købe i byggemarkedet.

Derudover skal du stadig bruge penge på maling, grunder, slibepapir mv. så besparelsen ved at gøre det selv er noget mindre end de 1000,- det koster hos autolakeren. Du bestemmer selvfølgelig selv om du vil igennem det store arbejde som beskrevet ovenfor for at spare ca, en plovmand.

Jeg ved godt at det er en gør det selv hjemmeside, og jeg laver også helst alting selv. Jeg ved dog efterhånden hvornår det kan betale sig at få professionelle til at løse opgaverne mht. evt. besparelse og kvalitet.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Hej Jens og Henrik
Tusind tak for begge jeres svar. Jeg tror jeg vil prøve, at forfølge Henriks manuelle metode og krydse fingre for resultatet. Mest fordi jeg godt kan lide selv at have gjort tingene. Men dine forbehold er bestemt noteret Jens, og så kan jeg gå ind i det med en mere realistisk tilgang. :-)
Jeg har lige et par (mange) spørgsmål til Henriks ellers MEGET udførlige beskrivelse – også tak for link. Der er nogle lækre højttalere!!
- Hvad vil du lave første lak-slibning med – korn 120?
- Er sliberetning underordnet på mdf?
- Vil du bruge en skum-rulle til at påføre grunder og maling?
- Hvad for en glans har du brugt? Er det silkemat30?
- Hvad udføres polering med? En microfiber-klud?
- Er rækkefølgende rigtigt forstået:
  - Slibning af lak
  - 1. lag grunder
  - 2. lag grunder
  - 3. lag grunder
  - Slibning korn 120 og 200
  - 1. lag topmaling
  - 2. lag topmaling
  - 3. lag topmaling
  - Slibning korn 220
  - 4. lag topmaling
  - Slibning korn 500 og 2000
  - Polering

Hilsen Morten

jeg prøver lige at svare på dine spørgsmål i rækkefølge
Første slibning med korn 120.
Sliberetning er ligegyldig, da du senere "fylder" slibesporene op med maling.
Brug en ordenlig mohair rulle, beregnet til lak (korthår).
Jeg mener det var glans 50-60 stykker, det kommer sig ikke så nøje, da det er poleringen der giver det sidste.
Ved sidste slibning starter du med korn 500, og kan så stige til 750, 1000, 1500 og slutte med 2000. Du kan også spare på papiret, og ikke købe så mange forskellige, men så skal du slibe mere med 2000. Det bedste du kan mærke med er dine hænder, så føl dig frem.
Polering er udført med gamle bomulds klude (lagener) først, og til sidst med mickrofiber klud.
Ellers har du fat i den lange ende, dog kan du med fordel lave en let mellem slibe for hvert lag topmaling med en en korn 200, for at tage de værste "knolde". 

Til slut vil jeg sige at Jenshøjs ide med folie slet ikke er så tosset, når det er en bordplade, som trods alt er mere udsat end mine højttalere   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg takker igenigen!! Det med folie lyder smart, men jeg har svært ved at forestille mig, at hjørnerne og kanterne kan bliver pæne, når jeg har slebet dem a la således:

 

Kanterne kan jeg ikke se noget problem i, men hjørnerne er ikke lette at få pæne.

Jeg ville nok male kanter og hjørner - måske i en kontrastfarve - og så kun lime folie på selve bordfladen, og skære den ren langs kanten. Det kunne komme til at se ok pænt ud.

Umiddelbart tænker jeg, at PinkHenriks malevejledning vil give en højglansoverflade, men du sprøger efter en mat.

Det var også en god ide.
Vedr. glans tænkte jeg, at man kunne anvende en maling med mindre glans end Henrik.
Men uanset hvad har jeg en masse brugbare tips, og det er jeg meget taknemmelig for!! :-)

Her er den hurtige,slib bordet til det er rimeligt glat,rul det med en grunder der fylder,slib,og giv det endnu en gang grunder,og slib med korn 240,tør efter med en harpiksklud,rul det en gang med Lady Suprime finish,og du vil få en pæn glat overflade i glans 80.


bh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også