Lovligt badeværelse

Hej,


Jeg har haft vandskade på mit badeværelse og en bygningskonstruktør har været hjemme hos mig og vurdere, hvad der skulle til, for at mit badeværelse blev lovligt. Badeværelset er fra 2006, og jeg købte lejligheden i 2015. 

Jeg har spørgsmål til, hvordan en dørkarm i et badeværelse skal være. Jeg har vedhæftet et billede af, hvordan min dørkarm ser ud. 


Bygningskonstruktøren skriver følgende:

- "Etablering af 20 mm opkant, vådrumssikring og sokkelklinker under begge døre"

Han har senere sendt mig en pdf, hvor reglerne fremgår, hvor han henviser til figur B ()


Jeg kan dog ikke læse noget med sokkelklinker i reglerne.

Vil det ikke være tilstrækkeligt med nuværende løsning, hvor jeg har en dørkarm (20mm) og vandtæt fugning omkring? 


På forhånd tak,

 

Mvh

Andreas Widding


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dørbundstykket må ikke være en del af "bassinvirkningen", uanset fugning.

Hele gulvet skal være vådrumssikret + 10 cm op ad vægge, og altså sokkelklinker her til at beskytte vådrumssikringen (betongulv kan måske betragtes som vandtæt, men så skal kanter og overgange til andre materialer stadig sikres).

Der skal være fald væk fra døren, og er dette fald mindre end 1% (1 cm pr m) skal der etableres en 10 mm skinne i døråbningen, ellers en 20 mm forsænkning af gulvet.

Gulvet ved døren skal være det højeste sted i rummet. 

Der skal være 30 mm højdeforskel på gulvet i det tilstødende rum og overkant gulvafløb.

Dørbundstykket må ikke være en del af "bassinvirkningen", uanset fugning.
- Betyder det, at jeg skal lægge små klinker på dørbundsstykket?

Hele gulvet skal være vådrumssikret + 10 cm op ad vægge, og altså sokkelklinker her til at beskytte vådrumssikringen (betongulv kan måske betragtes som vandtæt, men så skal kanter og overgange til andre materialer stadig sikres).
- Hele gulvet er vådrumssikret, og der er 10 cm sokkelklinker på vægge

Der skal være fald væk fra døren, og er dette fald mindre end 1% (1 cm pr m) skal der etableres en 10 mm skinne i døråbningen, ellers en 20 mm forsænkning af gulvet.
- Der er et fald væk fra døren

Gulvet ved døren skal være det højeste sted i rummet.
- Det er det - 20 mm optrin

Der skal være 30 mm højdeforskel på gulvet i det tilstødende rum og overkant gulvafløb.
- Der er kun et gulvafløb, og det er i brusekabinen, som har 10 cm opkant, dvs. der er ikke et gulvafløb i resten af badeværelset som er ca. 8 kvm.

Er der en der kan forklare mig helt simpelt, hvad jeg så skal gøre? Betyder det, at jeg skal lave nye dørtrin og at disse skal "pakkes" ind i klinker? 

Tak! 

Hvis du har badværelsesgulvet forsænket 20 mm (uden dørbundstykke) er det OK, under forudsætning af at vådrumssikringen er ført op til overkant af de 20 mm kant ved døren.

Hvis der er både 20 mm forsænkning + dørbundstykke opfylder adgangen ikke kravet til niveaufri adgang.

Der mangler derimod et gulvafløb udenfor brusenichen (mener at der står "bør være" i bygningsreglementet den gang)

OK I bund og grund ved jeg ikke, om gulvet er forsænket 20 mm under dørbundsstykket, da jeg ikke har lavet badeværelset, og det vel kræver at man ødelægger nuværende setup.

Men kravet fra bygningskonstruktøren er, at jeg skal "etablere 20 mm opkant, vådrumssikring og sokkelklinker under begge døre", så det kunne tyde på, at han ikke mener, at gulvet er forsænket. 

Har I nogen ide om det er en stor opgave? For mig virker det en smule overkill at lave om. Desuden har jeg haft en forsikringssag i 2016 på en af de to døre, hvor en autoriseret VVS'er har lavet det ud fra gældende regler. Og her er der ikke lavet klinker eller lignende i opkanten. 

Nu ved jeg ikke hvad VVS'eren har lavet ved dørene, men det er ikke hans arbejdsområde!   

De 20 mm kan kontrolleres ved at måle ned til gulvet på begge sider af bundstykket (evt fra et vaterpas).

Hvis tingene ikke er etableret fra starten, er det nok overkill at forsøge at udbedre det nu.

Annonce

Det er nok ikke en VVS, men i hvertfald en autoriseret badeværelsesmand hyret af ejerforeningen  

Hvis jeg måler fra gulvet (støbt gulv) til toppen af bundstykket, så måler det 20 mm. Men jeg ved jo ikke hvad der er under gulvet. 

Jeg vil også argumentere for at jeg ikke skal gøre noget ved dørtrin, da det er et stort stykke arbejde, som ikke skaber mere værdi end blot at fuge igen. Men hvis reglerne siger, at det ikke er tilstrækkeligt, og at der skal klinker om dørtrin, så må jeg jo gøre det i tilfælde af, at jeg engang skal sælge lejligheden. 

Dørbundstykket må ikke indgå i bassinvirkningen, så den må du ikke pakke ind i noget.

Man kan evt. fjerne dørbundstykket og så montere en metalskinne med 10 mm højde (helt ud til vådrumssikringen bag dørkarmene).

Okay tak for info. 

Det eneste jeg skal forholde mig til er, at gøre dørtrin lovligt ift. hvad bygningskonstruktør skrev, så jeg kan dokumentere, at badeværelse er lovligt. Og han formulere:
"Etablering af 20 mm opkant, vådrumssikring og sokkelklinker under begge døre", så det skal helst være præcis den løsning, jeg laver :/ 

Det største problem er jo det manglende gulvafløb, men skal du lave noget ved dørene, er det nok løsning A i det du har fået tilsendt, du skal vælge, og det var det jeg skrev i mit sidste indlæg.

Hmm den er lidt tricky. Du kan vælge at lave det bygningskonstruktøren påpeger og afslutte sagen. Men som Orla siger er der masser af andre ting der konflikter med reglerne.  Hvis der er opkant til bruseren mangler der faktisk et gulv afløb. Højden på selve risten er lidt bøvlet at måle uden laser pga. opkanten,  men er i praksis irellevant da højden nok skulle måles fra det manglende gulv afløb.  Tror måske at i dit tilfælde at jeg bare ville følge konstruktørens anvisninger (pdf) og lade være med at minde ham om de ting han har glemt.  Du kan rende ind i nogen ting ved et salg men den tid den sorg. 


km
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis