Opvarme skur/rum

Hej hej.

Jeg er ved at lave et skur om til et lille værelse. Det bliver IKKE beboelse, men vil gerne kunne holde det fugtfrit. Jeg tænker at der skal være nogle skabe derude med børnenes tøj til den sæson man ikke er i. Altså f.eks alt deres vintertøj om sommeren. Der skal også være alle de papirer man går og gemmer som normalt står på ens kontor (som nu bliver børneværelse). Altså et rum til opbevaring men hvor det også skal være muligt at opholde sig i. Evt sidde og arbejde lidt på computeren mens børnene leger på gulvet.

Skuret er 15kvm og består af 3 vægge med 2 lag mursten og vil skyde på der er 100-150mm isolering i (ikke mig selv der har bygget) og en trævæg med 100mm isolering. Trævæggen er ud om carporten, så der kommer aldrig direkte hård frost op mod den.

I loftet bliver der 200mm isolering

Gulvet er der 220mm flamingo isolering og 100mm beton.

Ligger nok et billigt laminat eller linoleumsgulv.

Spørgsmålet er så, hvordan får det billigst muligt opvarmet? Altså der skal aldrig opvarmes til 25 grader, men jeg skal vel sikre mig at der altid er minimum en 16 grader?

Min tanke var at sætte noget varmeflytning op. Husets ene hjørne går ind over det ene hjørne af skuret, så det er forholdsvist nemt at flytte luft derud. Jeg tænker at suge luften lige over vores gasfyr. Der er ikke meget spildvarme ved det fyr, men der er lidt. fra indsugning over fyret til udpustning i skuret er der ca 8m.

Og så ellers supplere med en el-radiator.

Jeg mindes også engang at jeg så man kunne få sådan en solfanger til at sætte på taget af et sommerhus til at holde et sundt indeklima. Kunne det være noget?

Hvad vil I foreslå?

Med venlig hilsen

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har netop den slags opbevaringsrum.

Næsten mere vigtigt end opvarmning er udluftning. Hav monteret enten en el ventilator der er fugtstyret eller riste i væg.

Vi placerede en dybfryser 100 liter i rummet og en mini el-radiator med frostfunktion.

Det er 7 år siden og radiatoren har startet een gang .... Hvad jeg ved. Varmen fra fryseren er nok. Så du kan se, det er minimalt hvad der skal til.

Tøj har vi sikret med vacuumposer (jydsk) . Der er knastørt.


 

Jeg har et isoleret skur til mit værktøj, og har lavet det helt tæt, og holder det fugtfri med en affugter, den køre næsten aldrig, da rummet jo netop er tæt. (den fjerne max 1-1,5 liter vand om året.)

Udluftning/ventilation er jo også en måde, men man får jo så ikke fugtigheden lavere end den er udenfor, hvor den til tider kan være ret høj.

Eks. er luftfugtigheden i Aalborg i dag 90,(Ifølge DMI) som så absolut ikke er "tørt"


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Begge to.

Mange tak for svar

Til info, så kommer der også til at stå en 5 skuffers skabsfryser (energiklasse A tror jeg) samt en computer der står tændt 24/7 som stå med ca 40Watt i snit.

Jeg tænkte at hvis jeg sendte varm luft fra huset derud, så ville der dannes overtryk derude med tørt luft, så hvis der var noget fugt ville det blive presset ud?

Har I et eksempel på hvilken ventilator man kunne sætte op? Er vi ude i noget billig genveksthalløj som denne: https://www.johannesfog.dk/byggecen...ONE_PRO_50 ?

Ahhhh, det er overkill! Bare en billig fra onkel Harald er nok. At du både placerer fryser og pc derude, giver endel restvarme og det er nok til at holde det frostfri - det er for øvrigt længe siden, vi har knagfrost


 

Boligluft er ret fugtig, så hellere undvære den.

Når du har en varmekilde i rummet, er det fint med den ventilator der...


Elektronikteknikeren
Annonce

Hej igen.

Frostfrit er ikke helt nok :/ Som skrevet så vil der formegentlig komme til at stå de ting derude som normalt er på vores kontor som nu bliver børneværelse. Altså det skal være muligt d. 12. januar hvor der er minus 10 grader, at jeg kan sætte mig derud og lave lidt og evt have den ene af ungerne med mens konen laver mad Ikke at der dermed skal være 20 grader derude hele tiden, for det skal der ikke, men hvis bare man kan holde det på 14-16grader og så måske have en el-radiator til lige at få det op i nærheden af de 20 grader inden for overskuelig tid

Jeg tænker ikke at fryseren og computeren kan holde den temperatur alene :/ Så en eller anden form for varmekilde skal der jo til. Tænkte bare at flytte varmen fra huset ville være den billigste form Sætte en termostat på der siger at når temperaturen falder til 14 grader skal den starte

Så skal du jo have noget varmestyret ventilation inde fra huset, og sætte en termostat på.

Men du skal have noget cirkulation, eller udluftning, man kan ikke bare blæse luft ind i rummet.



Vi prøver igen, i morgen --

Det ser fint ud, med det varmeflytningsanlæg..

Vil da klar foretrække cirkulation, det er dyrt at blæse varm luft ud i det fri.


Vi prøver igen, i morgen --

hvilken varmekilde har du i huset?? Måske er det muligt at gennembryde  og trække et par Pex til en rigtig radiator. Og hvor er døren? Ind i huset? Ind i garagen? Er der strøm?


 

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis