Må jeg selv fastgøre installationskabler bag fodpaneler?

Kære Forum, 

Har haft håndværker og elektriker til at lave ny el i min lejlighed. Vi var blevet enige om, at jeg selv stod for opsætning af fod-lister, der skulle skjule el-kabler langt væggene mellem de kontakter, der er monteret på gulvet, a la disse 

https://www.rehau.com/image/1019096/1x1/915/915/99fa593d9d2f1b6e93c3ab54b458a14e/gm/ausseneck-fuer-richtungsaenderung.jpg

Så pt. ligger installationskabler løst langs væggene hen til kontakterne. Men det er noget grovede end på billedet og jeg skal have spartlet lidt op, have fastgjort kablerne og så sætte fodpaneler op, som skjuler dem. 

Blev pludseligt i tvivl om, det egentligt er noget man selv må lave eller om der skal en elektriker til?

Er der regler for, hvor kablerne skal føres bag fodpaneler, må de ligge på gulvet, evt. nede mellem enden plankerne og selve væggen hvor der er plads, eller skal de et bestemt stykke op af væggen?

Og et andet spørgsmål. Der er en væg-monteret lampe på badeværelset, hvor kablet går direkte ud, men som jeg ønsker at flytte. El er her fræset ind og sat direkte til lampen. Må jeg selv sætte et lampeudtag til der, hvor kablet går ud til væggen og så sætte en ny lampe i længere væk, altså forlænge på den vis, eller er der en anden praktisk lovlig måde at forlænge kablet, der går ud af væggen?

Mvh Sven. 


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det viste fodpanel er i to stykker: Det der gøres fast på vægen og det der clipses fast på den første del. Kablerne skal ikke fastgøres men bare lægges ind i den første del, hvorefter den anden del clipses på.

Med hensyn til dit spørgsmål om lampen i badeværelset, så er det aut. arbejde, men jeg tror elektrikeren ville sætte et lampeudtag op og gå videre derfra.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også