5 liter flasker

Jeg har 2 stk 5 liter flasker med blandgas til min Mig Mag svejsemaskine, jeg har tænkt på, hvor mange liter gas er der i sådan en når den er nyfyldt og presset med 200 bar, kan man bare sige 5 x 200 = 1000 liter, det lyder jo utroligt hvis man kan presse 1000 liter ned i en beholder på kun 5 liter.

Og hvordan er det mon så med en 6 kg Co2 flaske, der er kun 8 liter i men den holder jo meget længere end en 5 liter blandgas.

Mvh Volmer.


VH
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dine 1000 l er rigtig nok. 200 bar = 200 gange normalt lufttryk. 

Noget andet er din CO2. Trykket i flasken er konstant (dog afhængig af temperaturen i flasken og omgivelserne) helt til flasken er næsten tom. Det skyldes at CO2 - ligesom flaskegas går over i flydende form når det kommer under tryk.


Søren O

Hej Søren. Tak for svaret. Så kan jeg regne ud at hvis jeg stiller manometret til 5 liter min så bruger jeg 300 liter i timen og kan altså svejse hele 3 timer på en fyldning, det er jo ganske godt på et hobbyværksted hvor men ikke svajser så meget.

Mvh Volmer.


VH

Det er heldigvis kun når du har aktiveret kontakten i svejsehåndtaget at du bruger gas. Selv når du svejser, så er effektiv svejsetid sikkert nede under 50 % af tiden.


Søren O

Det bliver bedre og bedre kan jeg se, så er det alligevel ikke så dyrt at svejse selv om gassen er lidt dyr.

Mvh Volmer.


VH

5 l/min er nok lidt lavt sat, nok nærmere 7-8

Så bruger den også noget mere lige når der åbnes for gassen, prøv at lytte efter det giver et pust lige når du starter, det er noget med manometrets opbygning.

Der findes specielle manometre, samt en forsats til et almindelig manometer, her kan spares op imod 50 % på gassen.

Jeg har en 20 liters argon flaske, jeg brugte næsten ½ delen bare på at lege med indstillinger og lære svejseren at kende, nok rigelig flow noget af tiden, men var overrasket over forbruget.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hej Je_ns. Var det Tig svejseren eller en Mig Mag svejser du skulle lære at kende, jeg har prøvet en Tig svejser men opgav at lære at svejse med den. En Mig svejser skal man også lære at indstille strøm, trådhastighed og spænding, men det slipper jeg nemt om idet jeg jo købte en Kemppi minarc mig 200 inverter, der skal man bare indstille tykkelsen på emnet man skal svejse i, så indstiller maskinen sig selv og det er jo meget godt for en amatørsvejser som mig, så får jeg altid  vellykkede svejsninger.

Mvh Volmer.


VH

Det var Tig svejser, skulle prøve lidt forskelligt bla at svejse i aluminium.

Ja tig ser så let ud, når man ser på eks. Youtube, men når man selv skal i gang, så er det straks værre.

Jeg har også en co2 svejser, hvor jeg bruger ren co2, men jeg bruger den ikke ret tit, og har en 10 kg flaske, den holder i mange år til mit forbrug.


Jeg svejser mest med elektroder, og bruger det til alt hvor det er muligt, det er det jeg bedst kan lide at svejse med.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja elektrodesvejsning giver jo også en meget kraftig svejsning, det er jo en noget kraftigere lysbue.

Til aluminiumssvejsning bruger jeg Durafix som er dejlig nem at bruge, jeg er lige ved at tro, at det er dig der engang har anbefalet det men jeg ved ikke om jeg husker rigtig.

Mvh Volmer.


VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis