Mørke områder på teak-bord

Hej

Ved godt dette er et båd-forum, men tror, at I herinde har god forstand på teaktræ.

Jeg har købt et gammelt teak-sofabord, som har nogle store forskelle i farverne. (Se bordet herunder)

Hvad kan jeg gøre for at få overfladen mere ensfarvet?


Jens
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

https://www.matas.dk/matas-oxalsyre-180-g

Formodentligt er det et finerbord, så pas på med slibegrejerne.

God arbejdslyst.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for rådet Leif.

Ja det er vist finer, men det har en meget glat overflade. Selv da jeg havde brugt lidt groft sandpapir (Før jeg brugte noget helt fint sandpapir)

Er de mørke områder måske den originale farve (hvis der har stået noget fast på bordet), og så at det lyse er falmet af lys med tiden?

vh
Jens


Jens

Det er den farve træet har haft efter at have fået noget mørkt olie. De lyse steder ligner mere teak i dets ubehandlede farve. Men teak fås i mange farvevarianter så det vil altid blive noget gætteri.

Måske Maskinsnedkeren kommer forbi med et indput på et tidspunkt ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har nu ikke så meget forstand på finerede møbler. 

Men for mig ser det ud til der har lagt noget (dug F.eks.) og fineren har fået meget sollys, som har bleget/falmet fineren.

Det er mit umiddelbare bud på disse skjolder, jeg kan selvfølgelig tage helt fejl i min antagelse.

Så ret mig venligst så jeg kan lære af det.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Afrens og affedt pladen. Opfarv de lyse områder med teak spritbejdse på en bomuldsklud til de lyse områder har samme lød som de mørke (flere tynde lag med tørring imellem, så man kan se farven når den tørrer)
Evt. rejste fibre poleres af med ståluld
Efterbehandling med teakolie.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis