1 kreds lukket gulvvarmesystem, hvordan?

Hej,

Jeg er ved at lave gulvvarme i mit køkken, nu stikker fremløb og retur 16mm pexrør ud i kælderen. 

Jeg har købt en Roth mini shunt, en lille trykekspansionsbeholder og et "samlesæt" til trykekspansionsbeholderen også er planen en elskav på sigt, men lige nu har jeg bare købt en el-vandvarmer. 

Jeg kan ikke finde nogen arbejdstegninger, der viser hvordan jeg samler det hele. Hvilke fittings og rør må jeg bruge? Messing? Kobber? Sort rør?

Jeg kan godt lide tegninger og manualer, men det meste kom uden.. troede det var et lille projekt, men nu er jeg en smule forvirret, er der nogen, der kan hjælpe?


Pft Anne Kathrine 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at du har styr på din minishunt, og at den er med cirkulationspumpe.

Afgangsrøret fra din varmtvandsbeholder forbindes til indgangsrøret på din shunt. Returrøret fra din shunt forbindes til indgangsrøret (koldtvandsrøret) på din varmtvandsbeholder. Din trykekspantionsbeholder og sikkerhedsventil forbindes til et af rørene til varmtvandsbeholderen. Husk at montere aftapningsventil - den skal også bruges når du fylder vand på anlægget. Sørg også for at du kan udlufte anlægget.

Så er det vist bare at komme igang. Med hensyn til materialer, så er det ikke kritisk hvilke materialer du bruger, da det er et lukket kredsløb. Altså galvanisk tæring er ikke noget problem.

Når du starter din elvandvarmer op, skal du kun have temperaturen lidt højere end temperaturen i din gulvvarmekreds.


Søren O

Tak! Heldigvis siger du det jeg havde forestillet mig  

Jeg har ret godt styr på shunten og den er med pumpe. Men jeg er lidt et stort spørgsmålstegn når jeg ser på mit samlesæt til trykekspansionsbeholderen. 

Og du siger altså, at det er ligegyldigt om jeg forbinder den til fremløb eller retur?

På den første shunt jeg så på var der påfyldningssted, men det kan jeg ikke se på den jeg har købt, så det giver god mening jeg skal sætte det et sted, er der et sted der er bedre end andre?

Der sidder en udluftningsventil ovenpå pumpen, gør den det ud for udluftning, eller skal jeg gøre noget ud over det?

Du sætter blot din trykekspansionsbeholder, trykmåler og sikkerhedsventil på frem- eller returløb til varmtvandsbeholderen. Udluftningen over pumpen på din shunt udlufter sikkert shunten. Du skal sørge for at du kan udlufte rørkredsen til din varmtvandsbeholder, så bliver der luftlommer skal du have placeret en udlutning.

Påfyldningsstudsen placerer du nederst i din rørkreds, så kan den også bruges til tømning af anlægget. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis