buet bordplade Poul Beck 5 03-05-2002 13:24 Jeg har en massiv bøgebordplade, der står i bedste rundbuestil. Jeg behandlede plade med rustikolie. Desværre blev begge sider ikke behandlet samme dag. Kan det lade sig gøre at rette pladen op igen? og evt. hvordan? 1 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Svend Erik Sebsen 195 7500 04-05-2002 07:16 Hvis du kan afmontere din bordplade, kan du rille den op på bagsiden. Dvs. at der, med en håndrundsav, saves nogle ca. 10 m.m. dybe riller. Disse riller vil tage noget af bordpladens spændinger. Montér så bordpladen med nogle kraftige skruer, for virkelig at holde den nede.Hvis det er en køkkenbordplade, kan den jo ikke "rilles". Så har jeg selv brugt franske skruer med en spændskiver - og så ellers få et par store mennesker op og stå på bordpladen. Det ser lidt komisk ud med disse monteringshjælpere - men det virker!Nu gav du jo ikke olie på for- og bagside samme dag - og det kan også være årsagen til at bordpladen har slået sig. Men, mange monterer bordplader forkert. En massiv plade skal kunne arbejde i bredden. Skuehullerne til montering skal være tilpas store, for at undgå pladen skal slå sig. Ved køkkenbordplader er det dog kun ud mod forkanten, at disse huller skal være større. Svend Erik Bygningssnedker