Roterende juletræ!

Kære alle!

Dette projekt har jeg brug for jeres hjælp til. Jeg har de seneste år ledt højt og lavt efter en måde at skabe et roterende juletræ i stuen. Ungerne vil elske det!!

Det nærmeste jeg kan komme, er en drejeskive med motor, som desværre koster ca. 1.700 kr. + moms og fragt, hvis det skal kunne bære et juletræ.

Kan det gøres billigere på en anden måde? Jeg tænker, at det burde kunne lade sig gøre, men jeg aner ikke hvordan...

Har nogen af jer derude nogle ideer?? (Og har jeg postet  i rette forum?)

Bedste hilsner

Enza


(Også oprettet som projekt)

Kære alle! Dette projekt har jeg brug for jeres... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke nemt, når det skal være en næsten færdig løsning. 

Jeg ville også vælge noget som kører på 12V.

Finde en stationær PC i storskrald og skrue strømforsyning ud. De er på 12V og et par Amp.

Købe f.eks sådan en 12V regulator til at justere motoromdrejninger med  https://www.ebay.com/itm/DC-5V-6V-9...SwuTtZ3Hnl

En viskermotor er kraftig nok, der er gearkasse i, er meget støjsvag og så kan den køre i lang tid uden at blive varm.  Det  sidste er nok meget vigtigt når man laver noget med strøm og juletræer. 

Men overgangen fra viskermotor til drejeskiven, med mindst mulig besvær....

Man skal nok finde en med en rigtig aksel, med gevind, som man kan skrue noget på. 

Den jeg har er der et stjerneformet hul i, som drejer rund.


Du kan starte med at lave en skive som drejer rund og finde ud af hvor meget kraft der skal til, for at dreje den rund og så prøve med forskellige små motorer, ved at trykke motorakslen med en eller anden gummi ring/hjul på, mod siden af drejeskiven, eller mod bunden. 

 Men det rigtige ville være at have 2 hjul med en rem på.  

Det kan nok også fremstilles af krydsfiner hvis man har værktøj til det. 

Der er også mange " timing belt and pulley" på ebay, til 3D printere. 

Men der er også en som sælger dem i DK. 

Jeg har set nogen bruge en mikroovn motor, den som drejer tallerken rundt, men de kører vist for hurtig og jeg ved ikke hvordan man juster omdrejninger på en 230V AC motor. 


Man kan få "Lazy Suzan" dimsen i DK, hvis du skal nå det før Jul :-)

http://sminge.dk/10-drejning-23/19-...rings-291/


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis