Bremse til møllevinger

Hej

Er der nogen der kan give idéer om hvordan jeg sætter en " bremse" på møllevinger.

Jeg har en stor modelstubmølle ( 110 cm. høj - vingefang 160 cm) og de kører fint, men der er ingen modstand så i kraftig blæst/ storm kører vingerne faretruende (katastrofalt) hurtigt.

Det ville være dejligt hvis jeg kunne lave en bremse, der, hvis farten blev for høj standsede, eller bremsede farten. Ps. jer har ikke strøm til møllen, så helst noget mekanisk.

Møllen står et sted hvor jeg ikke er tilstede, så jeg er nødt til at blokere vingerne, når jeg forlader området.

GDS hilsen Bo


Bo
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For 20 år siden brugte man i store vindmøller af yderste del af vingen kunne drejes på tværs. Det blev kun brugt som nødbremse, men med 3 vingebremsere var der ikke meget hastighed tilbage. Dem jeg kender til brugte hydraulik til at holde vingespidserne inde på plads. I "hovedvingen" sidder et styr med en kulisse, som drejer vingespidsen 90o når den slynges ud ved hjælp af centrifugalkraften. Jeg vil tro at du kunne lave samme system, blot fjederbelastet,og med dine "små" vinger kunne systemet måske indbygges i dit vingenav.


Søren O

Man kan blokere den vinge som peger nedad med noget, en pind, binde den fast med snor.

Men når vingerne står stille i blæsevejr, kan de måske knække pga vind tryk på så stort et areal.

Det er måske bedst at tage dem helt af, f.eks trække dem ud af huset sammen med akslen. 


Hej, når man søger på stubmøllers bremser, ses at det vist altid har været et problem. Et klip i Salmonsens siger:


Venlig hilsen
Knud

Jeg tænker en fjeder mellem narvet og en ankerplade, som ved almindelig vindhastighed holder de to adskilt så vinger kan rotere frit. Når der er stort vindtryk komprimeres fjederen, og narvet begynder at røre ankerpladen, som passende kunne være en brugt bremseskive fra en bil. Dette system vil så være selvregulerende, og bremse kraftigere med stigende vindhastighed.

Brensefunktionen bestemmes af fjederens hårdhed.


Elektronikteknikeren

Du kan også montere dét, som vistnok kaldes en “vindstjert”. Det er en fane, som drejer vindmøllen væk fra vinden, når vindtrykket bliver for stort. Prøv at se billedet nedenunder. Det ser jo desværre ikke så autentisk ud på en stubmølle.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Du kan ændre vingernes vinkel for at begrænse omdrejninger. Der er måske lidt for meget stigning.

Står de f. eks i 45 grader, så drejer de hurtig rundt når det blæser.

De burde slet ikke dreje rundt når de står enten i 0 grader eller 90 grader.

Så er det bare med at finde en passende vinkel. 


Du kan også montere en stepmotor på akslen. De giver lidt mere modstand end en almindelig DC motor.  Når den begynder at producere strøm, så vil den bremse lidt mere. Men du skal måske have en forbruger på. En glødelampe eller en effektmodstand. Det elektriske ved jeg ikke så meget om. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis