Lang transportabel stang ?? ;)

Hejsa

Jeg skal på en eller anden billig måde have bygger en laaang stang - måske 14-15 meter, som forholdsvist let kan skilles ad i 1-2m stykker så den kan komme i bilen.

Den skal være forholdsvis stabil så den kan bruges til at fiske ting og sager ned fra høje steder. :)

Har luret lidt på at købe en teleskopisk glasfiber antenne  - men det er da næsten sjovere at lave det selv, men jeg kan simpelthen ikke hitte på hvordan og i hvilket materiale, uden det bliver svine-dyrt ;)

Har i et godt bud hører jeg gerne ;)

Pft

Mvh

Henrik

Mvh

Hrhenrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

14-15 meter i et stræk kræver nogle meget kraftige grejer, for det ikke brækker under rejsningen.    

Så skal du vel have gang i noget bambus samt finde en forretning der sælger samlinger til kraftige gammeldags fiskestænger. Der skal du nok til england og kigge efter so slige sager. Men du kan da prøve at se om du kan finde nogle alurør af passende diameter der kan passe stramt ind i hinanden.

Måske nogle gamle for-teltstænger kunne bruges ?

Der kunne måske alligevel vise sig at være billigst i længden og købe noget færdigt, hvis det findes.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Forteltsstænger er ikke nogen dum ide..

Jeg har nogle kulfiber rør fra et fortelt, de vejer næsten ingenting, men er rimelig stive i det, der er forskellige diametre, så de kan skydes sammen.

Men at lave noget fornuftigt med en 15 meters stang, vil dog nok blive svært.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 16-10-2017 22:59:29

Men at lave noget fornuftigt med en 15 meters stang, vil dog nok blive svært.

Ja, man kunne godt frygte det ikke bliver til mere end signalværdien af, der nu er rejsning  ................................... før den knækker sammen igen.     

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

1000 Tak for jeres kommentarer  - teltstænger var faktisk ikke så dumt - men ja - lidt spændende om det overhovedet er muligt at få den anden ende i vejret  

Det er måske nok rigtigt at det ender med at blive mindst lige så dyrt selv at flække noget sammen.

Har engang set sådan en amatør radio antenne som vist nok var “teleskopisk”. Muligvis i glasfiber. Men jeg ved ikke helt hvor blød den er i toppen.  Men det er ummiddelbart det jeg tænker på som bedste alternativ.

Der findes jo også de dersens vinduesvask-stænger. Men de er godt nok dyre.. 

Mvh

Hrhenrik

Du kunne jo overveje alurør som skubbes ind i hinanden og fastholdes med en tværsplit.

Hvis vi går ud fra stykker á 2 m kan du sætte dem sammen af:

ø50 x2

ø45 x 2

ø40 x 2

ø35 x 2

ø30 x 2

ø25 x 2

ø20 x 2

ø15 x 2

Hvis man regner med et overlap på 20 cm pr. samling får du en samlet længde på 14,6 m. Her skal eksperimenteres lidt, kortere overlap på de tyndere rør, f.eks 10 cm er nok tilstrækkeligt.

Samlet vægt er ca. 3 kg.

Rørene kan skydes ind i hinanden under transport, så det hele fylder ø50 x 2000, altså 5 cm diameter i 2 m længde. Og hvis du kun behøver en kortere længde kan man lade være med at montere de tykkeste rør.

Der bliver noget spil i samlingerne, jeg vil overlade det til din fantasi hvordan man løser det problem. 

Annonce

Det holder sig vist ikke indenfor 3 kg

Alene et ø50 mm rør, med 2 mm godstykkelse, og en længde på 2000mm vil ca veje 1,66 kg (regnet med en vægtfylde på 2,7)

Nu havde jeg planer om at bruge kulfiberrørene til at algebehandle taget, men selv om de ikke vejer alverden, så bare det at stå og holde en stang på 8 meter, der er virkelig noget kraft x arm, der skal kæmpes imod.

Så det lille project er gået i tænkeboks, men dog ikke helt opgivet, men skal nok ud i noget bæresele, og kontravægt ????

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 17-10-2017 22:05:26

Det holder sig vist ikke indenfor 3 kg

Alene et ø50 mm rør, med 2 mm godstykkelse, og en længde på 2000mm vil ca veje 1,66 kg (regnet med en vægtfylde på 2,7)

Ifølge leverandøren vejer et ø50 x 2 alurør 270 g/m

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis