Gulvvarme, motionere stift?

Hej. 


Vi er de glade nye ejere af et relativt nyt hus med gulvvarme  

Kort historie lang:

2 af rummene i vores hus har tropiske temperatuer, mens resten ikke har. 

Vi har slukket for alle rumfølere, men det er umuligt at slukke for varmen i de nævnte rum. 

Efter at have talt i telefon med firmaet bag vores anlæg, afmonterede jeg den telestat der indikerede at være tændt hele tiden. Under den fandt jeg en split der viste sig at gå meget stramt. Jeg sammenlignede med de andre splitter i anlægget og rigtigt nok, denne her bestemte split går for stramt. 

Teorien går på at telestaten ikke kan tvinge splitten ned og derfor vil der altid være åben for varmen i den pågældende kreds. 

Før vi boede i hus, boede vi i lejlighed med gamle støbejernsradiatorer. Der skulle splitten altid morioneres hver vinter for at få vsarmen til at virke. 

Spørgsmålet er så: hvor hårdt må man tage ved sådan en split ? Jeg er bange for at ødelægge noget og stå med vand i hele hytten. 

Mvh

Jeppe


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Læg en klud under og skrue hele det lille messinghus med stiften af. Det er sjældent stiften der sidder fast, så tag en lille flad skruetrækker og stik ned i sædet, hvor messinghuset har siddet og tryk i små ryk nedad. Der kommer vand og du kan høre vandstrømmen, når ventilen går løs. Messinghuset med stift hedder pakdåse. Skru det hele sammen igen. For enden af stiften i huset, sidder en Skive med en lås, pas på ikke at lædere den


 

Hvis du har tropiske temperaturer, så er temperaturen på dit gulvvarmevand alt for høj. Du får bedste komfort (varmefordeling) ved så lav en fremløbstemperatur som muligt, så jeg tror at du bør regulere temperaturen ned på den termostatventil som sidder ved blandekredsen til din gulvvarmeshunt (tæt på cirkulationspumpen på gulvvarmeshunten).


Søren O

Prøv evt. at give det et lille pift silikonespray eller WD40. Evt. før du skiller det ad.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Hej. Tak for gode råd. 

Jeg prøvede silikonespray, desværre uden virkning  

Min grundtemperatur var indstillet til 32 af montør. Jeg satte den ned på 28 i stedet.

Jeg endte med at bestille et nyt messinghus inkl pakdåse og smadre begge dele med min rørtang, fordi jeg var for stærk (eller gjorde noget forkert). 

Heldigvis kunne jeg motionere det gamle hus til at fungere igen ved at hive i bundstykket på messinghuset nogle gange. 

Næste gang vil jeg overveje at finde en tang der er lavet til de huse for at undgå at smadre flere ting. 


Tak. Forsøger at give uldal ‘skulderklap’ men det er jeg tilsyneladende også for ‘stærk’ til.

.... Kunne mærke det. Har lige rejst mig    


 

Jeg er flyttet ind i et hus med gasfyr og gulvvarme (fyret er fra nov. 2017)  - kan ikke få gang i gulvvarme på mit badeværelsesgulv igen, og kan se at lige præcis stiften på den telestat til badeværelset er låst i 'nede'-position og har ikke haft held til at løsne den med hverken trykken eller rokken på med en flad skruetrækker, har også brugt VD40 for at prøve at løsne stiften. Må man godt selv skifte pakdåsen på telestaten? Skal man lukke for vandet først og skal man i så fald forvente at der kommer meget vand ud, når man skruer den af. Hvilket værktøj skal jeg bruge, så jeg undgår at ødelægge nogle dele?

Hvis man nærkigger kan man se at jeg nu har fået ridset stiften lidt I forsøget på at hive den ud med en fladtang 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis