Gammeldags skydedørene.

Hey alle.

Jeg skal til at bygge et skab i 19mm mdf. Og jeg ville høre om der var nogen der havde erfaring med skydedøre uden beslag? Altså hvor dørene kører i en not.


Japanerne gør det med de der ris papir rammer til vindue og rum opdeler og jeg har set noget lignende på gamle indbygningsskabe.


Dørene bliver omkring 2000 × 500 mm så vægt vil vel spille ind også. 

Nogen gode råd eller erfaringer?


Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er japanske rispapirdøre show i vore dage, og vejer ganske lidt, mens en MDF plade har god vægt, du vil aldrig blive glad for not-løsningen, da lågen bliver meget tung at skyde og desuden slider du på pladen, der er porøs på kanterne.

Jeg vil anbefale dig at finde nogle beslag med ganske små hjul til at skrue bagpå lågen nederst. De fåes som reservedele til skydelåger. Men de kræver også et styr, så du ikke kører lågen af. Desuden kan de justeres, så lågen står lodret.


 

nej de er for simple. Kig hos HTH, de forhandler skydelågesæt med de rigtige konsoller, der bla skrues højere oppe på pladen og har mulighed for at kæntre.

men ved nærmere eftertanke på dit projekt, er jeg kommet til at du måske skulle overveje, at hænge lågerne i stedet. der skal så kun en styrestift til i bunden. hvorfor? fordi en MDFplade, der kommer til at stå i årevis vil bue på midten, og de bageste låger kan måske til sidst ikke skyde.

Svalk laver nogle sæt med skinne, ophæng og hjul. de fås bla hos Jem& Fix, ja, ud af alle steder!! koster ca 650,- for en 2 meter udgave. men skal de stå, så skal de stå! Måske du kan forstærke kanterne med aluprofiler


 

Vil det blive et problem hvis jeg laver dørene 50 cm i stedet for 63 cm som de skriver er mindste dør mål. Tænker det er noget med stabiliteten.


Mikkel

Næ, det kommer jo an på skabets bredde. Der findes standard 50 cm døre. Men husk at de skal være fuld skabsbredde tilsammen, ellers dækker de ikke siderne. 


 

Takker


Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis