Genbrug / fix defekt T8 led rør?

Pga. store peeks i strømmen i i mit værksted, er jeg nu den ulykkelige ejer af flere defekte Led lysstofrør der kun har brændt et par mdr. Efter de døde, har jeg splittet et af dem ad, og kan se at dioderne bare sidder på en række uden modstander imellem. (som der er på 12 volt ledbånd) og efter som ingen af dioderne har den typiske sorte prik som viser at den er brændt inden i. mistænker/håber jeg at det kun er omformeren der sidder i endeproppen af røret, der er død. Jeg overvejer nu, at prøve og regne mig frem til den spænging dioderne skal ha, simpelthen ved at tælle dem og gange antallet med en volt værdi? Men hvor mange volt skal en enkelt diode ha? 

jeg ved de lyser med ca 3700 kelvin (varm hvid)'

at hver diode måler 2,8 X 3,2 mm

og at de er monteret i 2 lige lange serier uden modstandere før, efter eller imellem.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ud i noget med at måle spænding fra den ene ende i forhold til den anden ende og bevæge dig ind mod dioderne og skifte til DC måling. Måske er du heldig, at det kun er en diode, der er gået. Hvor kom overspændingen fra ? to faser?


fase
Morten Larsson skrev den 02-11-2017 13:16:32

Min erfaring siger at når de først er "røget" en gang, så går der ingen tid før de dør helt og nogen gange kan det altså være billigere at købe nye også med garanti som her https://mrperfect.dk/75-t8-led-lyss...or-msensor

 Reklame er forbudt i indlæg...administrator er kontaktet.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis