Faskine lavet af et firma som ikke gøre det den skal

Hej er ny herind , men jeg vil lige spørge hvordan forholder jeg mig til at en Klorak firma som har lavet min faskine på grund her på Amager og efterfølgende fundet ud af at faskine  slet ikke tager imod vand hvad ku være problemet ? Jeg har skrevet til firma og han mener det er jord (for meget ler) og derfor den ikke tag imod vand jeg så undre mig over hvorfor den var ikke nævnt imens han gik og lavet arbejde .

Han så anbefaler:

forslag til løsning i haven er at der bliver sat en pumpe i eksisterende brønd, hvor vandet via trykledning bliver ført ind til faskinen. Dvs når eksisterende faskine ikke kan tage vandet vil pumpen starte og føre overskydende vand ind i haven. Dette vil gøre at min flisebelægning kun bliver berørt minimalt.
For at udføre opgaven er han nødsaget til at leje en minigraver for at komme ind i haven, som han skal have betaling for. Det jeg skal betale er materialer  samt bortkørsel af overskydende jord. Han vil kom med filtdug og trykledning. Arbejdslønnen er gratis. Reetablering gør jeg selv også de få fliser han tager op.
Han Håber at jeg har et 230v el-stik i nærheden(ca 10m) til pumpen.

Lyder det rigtigt ? Jeg har allerede i 1. Omgang betalt for faskine osv men føler mig lidt fanget lige pt , hvad ka man gøre ? 

Glæder mig til at høre fra jer :-) 


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad har du aftalt da arbejdet blev sat i gang?

Har han givet garant for at faskinen vil kunne trække vandet, og er det klart fra aftalen blev lavet hvor meget der skal afvandes? 

Har du bedt ham lave en faskine på et af dig udpeget område og størrelse? Hvis det er tilfældet, så kan han jo nok ikke lastes det manglende træk.....

Hvad er det for afvanding du bruger faskinen til? 


MVH Njord

Jeg har sagt til ham at jeg vil har faskine som kan tag de 45 m2 tagflades regnvand , skal lige finde det skriftilige aftale men tror ikke det stå i sort og hvid at faskine vil ku trække vand , men så tænker jeg hvorfor vil man få lavet en faskine som IKKE vil ku trække vand ? 

Vh 



  

Det skriftligt fra firma :


Flisebelægning tages op og der graves op til 6 kassetter på hver side af grunden ud mod vej. Det vurderes at det er tilstrækkeligt til at afvande tagfladen idet hver kassette kan afvande 25 kvadratmeter. Inden faskinen på hver side af huset forbindes afløbene fra tag til hver sin Ø315pp sandfangsbrønd.
Flisebelægningen lægges til side og bliver ikke lagt igen. Overskydende jord bliver på grunden.
Da der arbejdes under jord tages der forbehold for uforudsete forhold så som store sten, vandåre og uoplyste ledninger, som kan vanskeliggøre opgaven.

                       

Tilbuddet er udfærdiget i henhold til standard aftale for Bygge og Anlæg: AB-forbruger

Hvis man skal vide faskinen vil kunne trække skal man jo kende jorden, og ret dybt....

Jeg ved at man i områder hvor der nu etableres to strengs kloak ofte kan vælge at aflede overflade vand på egen jord via faskiner. ogher kræves oftest at der er lavet boreprøver og disse godkendes hos kommunen.

Dette er netop for at verificere der sandsynligvis kan etableres et aftræk ned gennem jorden...

Jeg boede tidligere i et meget højt beliggende område med ret bratte fald omkring. Området var med rigtig fed lerjord og her havde vi overfladevand om vinteren.. altså regn der ikke kunne trække med... Så problematikken med manglende aftræk er ikke ukendt.....

En måde at vurdere om der er ler dybt ned eller et aftræk kan forventes, vil være at grave et dybt hul og se hvad jorden indeholder... fed ler blokerer.. sand vil være godt... Eller få lavet en rigtig boreprøve hos et geoteknisk firma..

Med en tagflade på kun 45 kvm er der jo nok tale om en kolonihave... Og jeg ved ikke om der her er mulighed for at aflede til offentligt kloak system, med tilhørende betaling... er der det kan det være den mest enkle løsning :-)



MVH Njord

Tak for svar det jeg synes som er underligt er at den 2. Faskine han har lavet på grunden virker fint , jeg begynder at tænke på rør fra faskine til brønd har bagfald på , ? Ku det også være en forklaring på problemet ? 

Annonce

Når den ene faskine trækker og den anden ikke, så er der sandsynligvis tale om forskellige bundforhold....

Hvordan ved du den ene trækker og den anden ikke? Står der vand i sandfangsbrønden på det ene system og ikke det andet? Her tænker jeg ikke ikke i en højde som sådan men blot det står højere end afløbet fra sandfangsbrønden over mod faskinen.

Har du prøvet at grave ned til faskinerne, fra toppen, for at checke om der står vand i selve faskinerne?

Hvis du ikke har checket direkte i faskinen, vil det kunne være bagfald på den ene til ledning... Stiger vandstanden i begge sandfangsbrønde ens artet når det regner?


MVH Njord

Nu skriver du ikke umiddelbart noget om hvor meget det skal regne, før din faskine ikke kan følge med. Jeg antager, at den trods alt kan optage noget vand. Jeg har tidligere læst, at der kan gå et stykke tid, før en faskine får 100% effekt, i og med at vandet skal finde/danne nogle kanaler rundt om faskinen, hvorfra vandet stille og roligt kan sive ud. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Kan du ikke få forbundet de to faskiner, så hvis en bliver fuld først, bliver der aflastet til nr 2 som siver hurtigere?


Elektronikteknikeren

At forbinde kan måske hjælpe...

Men bagsiden er jo at der kommer en noget større belastning et sted, og med faskiner der er dimensioneret til et halve areal, kan man forestille sig det reelt kun er en stakket frist....


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis