Nul og jord

I min garage er der en gammel samledåse med 3 ledninger ind og intet andet. Den ville være praktisk at bruge til en stikkontakt, og det er jo nemt nok at finde fasen. Jeg har en formodning om, at de 2 andre er nul og jord, men hvordan finder jeg ud af hvad der er hvad? Og nej - farverne hjælper mig ikke - ledingerne er sort, hvid og grå.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du skal bruge en spændingstester,har du sådan en?

At bruge en spændingstester nytter ikke noget, med mindre spændingstesteren bruger over 30 mA, og installationen har et H(P)FI relæ. Så hvis installationen ikke er forsynet med et H(P)FI relæ, kan det ikke afgøres, hvilken ledning, der nul. Et gæt er, at den sorte er nul. Men prøv at slutte f.eks. en lampe til fase og en af de andre ledninger og se om evt. H(P)FI relæet kobler ud. Det er næsten umuligt at give et råd uden at kende noget til installationens alder, fordi der ikke er opgivet, hvilken farve der er fase. Men et gæt er at nullen er sort.


fase

Det er et hus fra 50'erne, så det eneste der er at sige om alderen er, at det er efter 1955 og før 1986, hvor vi overtog det inklusive samledåsen med en fase og 2 ukendte ledninger.

Men er måden så imperi: hvis lampen lyser, var det nul, hvis relæet kobler ud var det jord?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Der er ingen jord her , jordledninger var altid røde , indtil man gik over til gul/grønne jord , sort er nul  , hvid er fasen , og den grå må antagelig være en mellemledning fra en afbryder et eller andet sted...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg tror ikke man kan stole for meget på farverne i mit hus - der hersker en slags anarki, så egentlig burde jeg nok tage en dyb indåndning og få renoveret hele molevitten, om ikke andet så af hensyn til når vi engang skal sælge.

Og jeg tror ikke rigtig på en mellemledning, der er ikke nogen lampesteder og afbrydere i rummet. Derimod ville det ikke have været unaturligt, hvis én af de forrige ejere havde haft en elovn i nærheden - og det er faktisk det jeg gerne vil have ud af de 3 ledninger. 


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce

Det kunne også være forskellige faser - hvis det har været en kraftig elovn.

Der er ingen vej ud om at måle  - eller finde den anden ende af ledningerne og se, hvad de er forbundet til.

Selvfølgelig kan man da bruge en spændings tester S. Fabin. Det er da den eneste løsning for at finde ud af hvad der er hvad?  😁 

Brug en spændingstester og ikke en pol søger. Pol søger kan du ikke regne med. 

lllisher, ud over at mange bruge betegnelsen spændingstester om en polsøger, så synes jeg, at jeg har argumenteret for, hvorfor der i dette tilfælde ikke kan bruges en spændingstester. 


fase

Spændingstesteren siger:

  • 230v mellem hvid og sort
  • 230v mellem hvid og grå
  • 0v mellem sort og grå

så den hvide er fase.

Men spørgsmålet er stadig hvad den sorte og grå er. Måske jeg må bide i det sure æble og finde en troværlig blå og gul/grøn et andet sted og trække dem ud i garagen.



Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

At den hvide er fase forekommer meget sandsynligt. Det er værre med sort og grå. Normalt ville man vælge den sorte som nul. Du har ikke fortalt, om din installation er forsynet med et H(P)FI relæ. Hvis du har et fejlstrømsrelæ og den ene af ledningerne sort, grå er jordledning, burde du kunne få relæet til at udløse ved f.eks at tilslutte en lampe eller lignende, så relæet udløses. Den ledning, som får relæet til at udløse, er så jordledningen. Den anden er så nullen. Men kunne du ikke finde den anden ende af kablet og se, hvordan det er forbundet der.


fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis