Metabo 260 eller Elektra Beckum 260 ?

Jeg skal investere i en tykkelses- og afretterhøvl. 

Ville I vælge en ny metabo 260 til 5.800 eller en brugt Elektra Beckum til 3-4000 ?

Såvidt jeg ved er det samme firma og derfor vel også samme maskine ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til LDS 

Kender ikke nogen af maskinerne så på den led kan jeg ikke råde dig til hverken til den ene eller anden.

Tag ud i fysiske butikker hvor du ser og føler på maskinen, på den vis kan du som regel mærke om der skulle være slør eller andet som ikke "kører/føles rigtigt" 

Det kommer vel også lidt an på hvad du vil bruge din maskine til. 

En liste i ny & næ, eller andre lidt større serier/opgaver, hårdt træ f.eks. Eg/Bøg/Teak/Ask, hvorimod f.eks. mahonig  ligger ca. i midten mellem fyr som er forholdsvist blødt træ at bearbejde, 

Min erfaring er: Hvis man køber for billigt ja så får du også en maskine derefter, dermed ikke sagt at noget billigt altid må være noget "skidt" men hovedreglen (for mig) er at jeg holder mig helt fra det helt billige, og køber i prislejet som ligger nogenlunde i midten, det har virket rigtigt godt for mig i snart mange år.

En her fra forummet skrev engang: 

Græd en' gang når du køber og bliver fri for at "græde" over reparationer fremadrettet, eller noget i den retning.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg mener det er den samme tykkelseshøvl, bare i de to forskellige firmaers farve. I gamle dage fandtes Elektra Beckum 260 til både kraft og 230 volt. Om det stadig er tilfældet har jeg ikke undersøgt.  Jeg har en 230 volts udgave som har været i mit eje i omkring 35 år fra ny. Den spinner stadig som dengang den var ny, omend alderen har taget på maling og tilført noget rust hist og pist. Min har gennem tiderne smagt på næsten alt mellem gran/fyr, frugttræ, afrikansk mahoni til elm og eg, hvilket den klarer uden problemer.  Det er en hobbymaskine og der findes selvfølig prof maskiner der høvler betydeligt hurtigere fra 5 til ??? gange prisen.    

Sjovt nok er prisen den i dag ca stadig den samme, som dengang jeg købte min.  Da var timelønnen så meget under hvad den er i dag, men sådan er det jo.     

Åh ja, jeg ville helt klart købe den samme maskine i dag hvis jeg trængte.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak til begge for jeres svar. 

Jeg fik købt en elektra beckum 260 med tilhørende EB spånsuger. Pris 3800

Sælger havde købt den som 2-årig i 2000. Ikke brugt ret meget... og det ses. 

Glæder mig til at komme i gang. 

Så tror jeg ikke du bliver skuffet. Pøj pøj.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også