Ny varmtvandsbeholder montering

Hej


Vi har en gammel Fønix 75 liters varmtvandsbehiolder fra 1966 som vi skifter ud med en Pannex 100 liters fra VVS eksperten.

Ang rørføring på den gamle fønix beholder - så går jeg ud fra at varme ind fra fyret kommer ind i toppen af den, (3/4tomme rør med gammel dreje hane på) og returen er under bunden 3/4 rør.  

Toppen:


Bund:


Forbrugsvand koldtvand ind, kommer ind via 1/2 tomme rør i bunden, og kommer ud varmt via det 1/2 tomme rør med hane på i toppen.
(hanen er monteret da der tidligere har været en el varmtvandsbeolder som man kunne lukke for)


Den nye der skal monteres er en Pannex vamtvandsbeholder ->

https://www.vvs-eksperten.dk/vand-v...-100l-400v

Dertil montere jeg også en termostat fra fremløbet på fyret 

https://www.vvs-eksperten.dk/vand-v...ostat-70gr

Så vil vi kunne udnytte autoadapt på vores Aplpa2 pumpe da der jo vil komme modstand så snart at VVB ikke længere skal bruge vand, i dag så pisker den bare vandet rundt VVB da der ingen ventil er på.

Radiator styres at Danfoss eco living connect ventiler med natsænking.

Det eneste sted der er ventil på mellem varmt fyr vand og retur er ved den åbne ekspantionm der sidder en radiator termostat som er sat til frostsikring. (radiator termostat sidder der hvor den røde klat er)


Er der noget jeg har overset i den forbindelse, ellers så er min plan at montere den nye pannex således:

1 Montere Pannex.beholder på loftet på et par reglar
2.lave rørføring,
3. montere Termostatventil på fremløb fra fyret, samt en kuglehane så der kan lukkes for vand fra fyret hvis man bruger El partron, så at VVB ikke varmer radiatore op.
4. montere 8 bar sikkerhedsventil på kold vand ind

For der må vel ikke være haner på afgangs rør på VVB? 

Fyret er et Multi 22 pillefyr


Mvh Per

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Der er flere ting.

  1. Vil anbefale dig en tur på loftet og mærke efter hvad der er fremløb og retur fra fyret når der er en i bad inden du skiller tingene af, ellers lyder det som om du kunne gå hen og få dem byttet rundt.
  2. Det er ikke nok og montere en overtryksventil på den kolde side af VVB, der skal også sidde en kontraventil på koldvands siden så vandet i VVB under opvarmning ikke løber tilbage i koldvands rørene. Rækkefølgen fra koldvandssiden er kontraventil og dernæst overtryksventil. De findes i sammenbyggede udgaver.    
  3. Er du smart montere du termostatventilen så den sidder et sted der ikke er lavest på enten fremløb eller retur til VVB så der ikke kommer til at ligge en urenhed i ventilen.
  4. Lige for en sikkerheds skyld, skal den nye beholder monteres oprejst som vist i manualen til beholderen. 
  5. Der skal være et minimum 3/4" rør fra kedlen, der er stadigt stigende uden en mulighed for mekanisk afspærring af expansionbeholderen. Ligeledes skal overløbet være et 3/4" øverst på beholderen der skal være lavet sådanne at hævertvirkningen på oberløbet bliver afbrudt. Den regel syntes jeg det kniber at overholde. Kan godt finde et eksempel på hvordan det skal laves jeg ikke har forklaret det godt nok.
  6. Sidste spørgsmål forstår jeg ikke. Der må du forklare dig nærmere.


Ellers ser det gennem mine øjne meget fornuftigt ud.   



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvad laver ventilstophanen oven over din beholder? Er din beholder åben i toppen - eller er der en studs til et rør?

Når du skal fylde vand på dit varmeanlæg, skal du sørge for at det ikke sprøjter ud af din beholder, når den er blevet fyldt op. Normalt monteres en udluftning - et rørstykke som ender (gerne 1,0 m) over din beholder. Det sørger for at et lille overtryk i beholderen ikke giver vandskader, og sørger samtidig for lufttilførsel, så der ingen hævertvirkning bliver på dit overløbsrør.

Din termostatventil sidder ikke hensigtsmæssig. Med den nuværende placering skal din beholder mindst være halvfuld, for at der kan være cirkulation. Ventilen skal flyttes længere ned. 

Og så skal du have isoleret din beholder og dine rør.

Hvis du kun fyrer med piller, er det så ikke lovligt med en trykekspantionsbeholder? 


Søren O
Søren O skrev den 12-10-2017 18:09:21

Hvad laver ventilstophanen oven over din beholder? Er din beholder åben i toppen - eller er der en studs til et rør?

Når du skal fylde vand på dit varmeanlæg, skal du sørge for at det ikke sprøjter ud af din beholder, når den er blevet fyldt op. Normalt monteres en udluftning - et rørstykke som ender (gerne 1,0 m) over din beholder. Det sørger for at et lille overtryk i beholderen ikke giver vandskader, og sørger samtidig for lufttilførsel, så der ingen hævertvirkning bliver på dit overløbsrør.

Din termostatventil sidder ikke hensigtsmæssig. Med den nuværende placering skal din beholder mindst være halvfuld, for at der kan være cirkulation. Ventilen skal flyttes længere ned. 

Og så skal du have isoleret din beholder og dine rør.

Hvis du kun fyrer med piller, er det så ikke lovligt med en trykekspantionsbeholder? 

 Søren, det er meget langt fra dine oplysninger omkring expansionsbeholder er korrekte,  blandt andet er det fyfy og føre afløbet op over taget, så folk kan blive skoldet hvis det koger. Ej heller må der sættes en trykekspansion på et en ikke dertil godkendt  kedel/brænder som en Multi 22. Men det kan du læse dig til i :

At-VEJLEDNING af September 2007 der hedder TEKNISKE HJÆLPEMIDLER – B.4.8

https://arbejdstilsynet.dk/da/regle...de-varmtva

Lykkes det direkte link ikke, søger du efter "B.4.8", uden gåseøjne, på https://arbejdstilsynet.dk     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nitter - jeg tror at du har misforstået mig. Den udluftning jeg vil sætte på, er et "tilbehør" til ekspansionsbeholderen vist længere oppe i indlægget (nederste billede).

Tak for dit link - der modsiger du dig selv - Nitter. Den udluftning jeg har omtalt er "emrøret" - se fig. 4 på side 21. Det er den måde jeg ville lave det. Men på fig. 3 ser du at det åbenbart er ok at føre sikkerhedsledningen ud på tag.

Cirkulationen på ekspantionsbeholderen ville jeg lave som på fig. 14 side 23.


Søren O
Søren O skrev den 12-10-2017 21:01:13

Nitter - jeg tror at du har misforstået mig. Den udluftning jeg vil sætte på, er et "tilbehør" til ekspansionsbeholderen vist længere oppe i indlægget (nederste billede).

Tak for dit link - der modsiger du dig selv - Nitter. Den udluftning jeg har omtalt er "emrøret" - se fig. 4 på side 21. Det er den måde jeg ville lave det. Men på fig. 3 ser du at det åbenbart er ok at føre sikkerhedsledningen ud på tag.

Cirkulationen på ekspantionsbeholderen ville jeg lave som på fig. 14 side 23.

 Vil nu ikke sige jeg modsiger mig selv. Men det man kalder emrøret, er sat på anlægget for at bryde hævertvirkningen i melderøret/overløbet. Lige den tegning du henviser til vil jeg mene er misvisende, idet emrøret er tegnet tykkere end melderøret. Hvis der er rigtig godt gang i kogeriet på en kedel, vil langt hovedparten af det kogende vand ryge lodret op gennem emrøret og ikke ud gennem meldeledningen som det burde. Derved kan vandet skolde forbipasserende, hvilket det ikke måtte kunne ! 

Hvis der skal være cirkulation på expangtionsbeholderen, ville jeg  bruge den nederste sidetilslutning til returen. Hvis man isolere expangtionen ordentelig, vil jeg nu mene det ikke er nødvendigt og lave en cirkulation her i Danmark, da ekspansionsledning sagtens kan levere den smule varme til beholderen den behøver for at holde sig frostfri ved naturlig cirkulation.    



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

@ Søren O  der er masser af pillefyr som er godkendt til trykekspansion. Bla vores Ekoheat.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nitter skrev den 12-10-2017 16:26:10

Hej.

Der er flere ting.

  1. Vil anbefale dig en tur på loftet og mærke efter hvad der er fremløb og retur fra fyret når der er en i bad inden du skiller tingene af, ellers lyder det som om du kunne gå hen og få dem byttet rundt.
  2. Det er ikke nok og montere en overtryksventil på den kolde side af VVB, der skal også sidde en kontraventil på koldvands siden så vandet i VVB under opvarmning ikke løber tilbage i koldvands rørene. Rækkefølgen fra koldvandssiden er kontraventil og dernæst overtryksventil. De findes i sammenbyggede udgaver.    
  3. Er du smart montere du termostatventilen så den sidder et sted der ikke er lavest på enten fremløb eller retur til VVB så der ikke kommer til at ligge en urenhed i ventilen.
  4. Lige for en sikkerheds skyld, skal den nye beholder monteres oprejst som vist i manualen til beholderen. 
  5. Der skal være et minimum 3/4" rør fra kedlen, der er stadigt stigende uden en mulighed for mekanisk afspærring af expansionbeholderen. Ligeledes skal overløbet være et 3/4" øverst på beholderen der skal være lavet sådanne at hævertvirkningen på oberløbet bliver afbrudt. Den regel syntes jeg det kniber at overholde. Kan godt finde et eksempel på hvordan det skal laves jeg ikke har forklaret det godt nok.
  6. Sidste spørgsmål forstår jeg ikke. Der må du forklare dig nærmere.


Ellers ser det gennem mine øjne meget fornuftigt ud.   


 Hej Nitter

Tak for dit svar

1. Ja jeg regner også med lige at mærke efter inden jeg begynder at skilde rørene af, så jeg er sikker på at det varmevand fra fyret løber ind i den nye beholder den rette vej.

2. Tak for rådet med kontra ventilen, sådan en havde jeg faktisk allrede i VVS kassen, så den vil jeg montere som du siger

3. Tak for rådet, skal lige se hvordan jeg får rørene hen så vil jeg se om ikke kan få termostat ventilen til at sætte højre

4. Ja den nye montere jeg oprejst - jeg regner med at sætte nogle reglar op, så skal den nye varmtvandsbeholder monteres der på.

5. Ekspantionsbeholderen vil jeg ikke begynde at pille ved - den fungere fint, den øverste hane på den tror jeg er til udluftning når der skal fyldes vand på et tomt anlæg, jeg luftede ud ved at åbne hanen da jeg havde skiftet cirkulationspumpen. Det lange rør der går ned på siden er overløbet, det går ned i en spand, der kommer vand ud når jeg fylder på anlæget.

6. Det sidste spørgsmål med haner på afgangsrør på varmtvandsbeholder.
 Skal prøve at forklare lidt bedre.

Jeg tænkte nemlig at montere en hane på udgang fra vanmtvandsbeholder både på den til brugsvandet og den til retur til fyret - men jeg mener at man ikke må montere haner på afgangen fra en varmtvandsbeholder? (det var kun for at i fremtiden at gøre det lettere at skifte beholder.)


Søren O skrev den 12-10-2017 18:09:21

Hvad laver ventilstophanen oven over din beholder? Er din beholder åben i toppen - eller er der en studs til et rør?

Når du skal fylde vand på dit varmeanlæg, skal du sørge for at det ikke sprøjter ud af din beholder, når den er blevet fyldt op. Normalt monteres en udluftning - et rørstykke som ender (gerne 1,0 m) over din beholder. Det sørger for at et lille overtryk i beholderen ikke giver vandskader, og sørger samtidig for lufttilførsel, så der ingen hævertvirkning bliver på dit overløbsrør.

Din termostatventil sidder ikke hensigtsmæssig. Med den nuværende placering skal din beholder mindst være halvfuld, for at der kan være cirkulation. Ventilen skal flyttes længere ned. 

Og så skal du have isoleret din beholder og dine rør.

Hvis du kun fyrer med piller, er det så ikke lovligt med en trykekspantionsbeholder? 

 Hej Søren

Hanen oven på ekspantionsbeholderen er til at udlufte når jeg fylder vand på hvis anlæget har været tømt for vand. Det rør der går ned på siden af den er til overløb som går ned i en spand. Det er lavet af en rigtig VVS er i tiden morgen, det eneste jeg har sat på er termostatventilen for ikke at der var fuld gennemgang i beholderen. Rør og beholder er også godt isoleret - billed er blot lidt gammelt

Ang den åbne ekspantion, så må jeg ikke skifte den til trykekspantion da mit Multi22 KAN fyre med træ - selvom jeg ikke gør det.

Du må gerne montere haner på alle 4 rørtilslutninger til din varmtvandsbeholder, forudsat at der mellem koldvandstilgangen (brugsvandet) til din beholder og hanen er monteret en sikkerhedsventil med minimum 3/4" lysning. 

Jeg ville vælge en sikkerhedsventil med et åbningstryk lavest muligt. Mener at laveste tryk til brugsvand er 6 bar. Hvis dit vandværkstryk er i nærheden eller over de 6 bar, ja så må du vælge en sikkerhedsventil med et højere åbningstryk


Søren O

Nu har du forhåbentlig haner på fremløbet af din VVB.     Mener ikke der decideret er noget forbud mod og montere en afspærringsventil på ind og udløb af det kolde/varme vand, altså før sikkerhedsventilen på kold side. Men jeg vil gerne advare mod du gør det, da VBB højst sandsynligt vil implodere hvis den er fuld af varmt vand når der lukkes og det får lov til at køle af. Du skal huske på der pludselig ingen sikkerhedsventil er i den situation. Det er helt i orden du montere afspærringsventiler på frem/retur til kedlen.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis