Ny varmtvandsbeholder montering

Hej


Vi har en gammel Fønix 75 liters varmtvandsbehiolder fra 1966 som vi skifter ud med en Pannex 100 liters fra VVS eksperten.

Ang rørføring på den gamle fønix beholder - så går jeg ud fra at varme ind fra fyret kommer ind i toppen af den, (3/4tomme rør med gammel dreje hane på) og returen er under bunden 3/4 rør.  

Toppen:


Bund:


Forbrugsvand koldtvand ind, kommer ind via 1/2 tomme rør i bunden, og kommer ud varmt via det 1/2 tomme rør med hane på i toppen.
(hanen er monteret da der tidligere har været en el varmtvandsbeolder som man kunne lukke for)


Den nye der skal monteres er en Pannex vamtvandsbeholder ->

https://www.vvs-eksperten.dk/vand-v...-100l-400v

Dertil montere jeg også en termostat fra fremløbet på fyret 

https://www.vvs-eksperten.dk/vand-v...ostat-70gr

Så vil vi kunne udnytte autoadapt på vores Aplpa2 pumpe da der jo vil komme modstand så snart at VVB ikke længere skal bruge vand, i dag så pisker den bare vandet rundt VVB da der ingen ventil er på.

Radiator styres at Danfoss eco living connect ventiler med natsænking.

Det eneste sted der er ventil på mellem varmt fyr vand og retur er ved den åbne ekspantionm der sidder en radiator termostat som er sat til frostsikring. (radiator termostat sidder der hvor den røde klat er)


Er der noget jeg har overset i den forbindelse, ellers så er min plan at montere den nye pannex således:

1 Montere Pannex.beholder på loftet på et par reglar
2.lave rørføring,
3. montere Termostatventil på fremløb fra fyret, samt en kuglehane så der kan lukkes for vand fra fyret hvis man bruger El partron, så at VVB ikke varmer radiatore op.
4. montere 8 bar sikkerhedsventil på kold vand ind

For der må vel ikke være haner på afgangs rør på VVB? 

Fyret er et Multi 22 pillefyr


Mvh Per

Hej Vi har en gammel Fønix 75 liters... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der må under INGEN omstændigheder kunne lukkes mellem varmtvandsbeholderen og sikkerhedsventilen.

En varmtvandsbeholder vil ikke "eksplodere" hvis den afkøles. Det farlige er at opvarme, hvis den "ekstra vandmængde" som fremkommer under opvarmningen ikke kan "komme ud".


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis