Gennenførsel af kabel eller kabelrør

Hej,

Jeg skal etablere en ny Internet forbindelse og har i den forbindelse tænkt mig at nedgrave et kabelrør fra boksen og hen til selve kælderen, hvor stikket skal være. Spørgsmålet er om røret skal afsluttes udenfor kælderen (og blot føre kablet igennem), eller om jeg på smart vis kan føre selve kabelrøret under jorden og ind i selve kælderen.

Røret har jeg tænkt mig at grave 50 cm ned, så det er også i denne dybde gennemførslen skal være.

Jeg har hørt argumenter for og imod at gennemføre selve røret, men kunne godt tænke mig at høre om der er en anbefalet løsning.

Rasmus

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt fører man kablet op til en udvendig (væg)boks over jordoverfladen og laver gennemførslen der. Ellers har du lavet hul ind i kælderen hvor grundvand osv. kan komme igennem.

Tak for svaret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du hellere vil have kablet ind i kælderen, så borer du bare gennem soklen. Hvis soklen sopper i vand skal du selvfølgelig være meget omhyggelig med at tætne omkring dit kabelrør. Nogle antennefolk borer skråt nedad fra indvendige side, således at kabelrøret ligger lavere på udvendige side af din sokkel. Var det mig, ville jeg gøre meget for at undgå en udvendig kabelføring og boks.

Du skal have fat i noget "asfalt" som bruges til at tætne kældervægge eller lignende - mon ikke også "tagtætning" på bitumenbasis kunne bruges.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis