Vådrumsmembran i kælder

Hej,

Er der noget galt i at bruge en 1-komponent vådrumsløsning til betongulv med gulvvarme og vægge i koks / letbeton ?

Ville helst være fri for at bruge 2-komponent, da det er mere besværligt og der ingen ydervægge er i kælderrummet.



Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi snakker badeværelse med brusekabine.


Thomas

Jeg er ikke ekspert - men umiddelbart ville jeg sige at der slet ikke skal være en vådrumsmembran.

Generelt er vådrumsmembran ikke et krav, når der er tale om en tung konstruktion (beton, mursten, letbeton og andet der kan optage/afgive fugt) i et enfamilieshus (eller lignende steder hvor der ikke bades konstant/mange gange om dagen). 

I kælderen skal man jo desuden være lidt ekstra opmærksom på hvordan du håndtere evt. fugt. fordi der er grænser for hvor den ellers kan komme ud. Hvis der er tale om et nyt gulv med fugtspærre under slidlaget så vil du med membranen jo lukke evt. fugt inde i gulvet (der er muligvis ikke så meget tilbage pga. gulvvarmen, men hvad ved aldrig). - Har du ikke fugtspærre så vil membranen blive udfordret af opstigende grundfugt og det er ikke sikkert den i længden kan klare det, den er ikke lavet til at holde fugt indespærret for evigt. 

Hvordan har du tilgengæld sikret tilstrækkelig udluftning nu hvor der ikke er nogle ydervægge?


Ask

Du har fuldstændig ret, men 50% herinde hævder at det er et krav med vådrumsbeh.

Jeg er selv af den opfattelse, at det ikke er nødvendigt, jeg har selv By og Byg Anvisning 200.

Læs evt. mine tidligere tråde, hvor jeg diskuterer dette.

Badeværelset har 1 ydervæg i brusekabinen, men den gør jeg intet ved, det tør jeg ikke.

Der kommer også udluftning.

Jeg tænkte bare at letbeton vægge kan optage fugt, så det måske var smart at gi dem en vådrumsbeh.

Men jeg vil allerhelst også bare droppe det, for det gir ingen mening, når det er kælder og der er jord nedenunder. Men det var mere for at så al tvivl væk og lukke munden på nogle, at jeg ville gøre det delvist... Dvs. gulv + indervægge + hjørner.

Selvom det påstås at 2-komponent vådrumsbeh er diff åben, så tør jeg ikke risikere det på ydervæggen.





Thomas

Altså du kan jo også stille dog selv det omvendte spørgsmål er fugten farlig (så længe det meste ventileres bort). 

Dine kældervægge bliver alligevel udsat for lidt fugt fra jorden (ihvertfald når du er på ydersiden af evt. fugtspærre) og dine ydervægge er ligeledes udsat for fugt (hvis du er dræn godtnok mindre, men stadigvæk noget). Det farligste du kan gøre der er jo at spærre fugten inde.


I forholdt til krav så er jeg ret sikker på at der ikke er krav når konstruktionen er ren tung. Man kan så vælge at gøre det alligevel (hvis man er sikker på man ikke lukker restfugt inde mv.) og jeg kan godt forstå logikken i det valg når man befinder sig over jorden (netop fordi fugten så kan komme ud på "den anden side"). Men i en kælder vil jeg faktisk tro det er en sundere konstruktiv løsning at udelade membranen. Men jeg er ikke up to date på den slags. Du kan dog godt komme ud for en slags dillema her for de nuværende krav er jo lavet ud fra at hele konstruktionen opfylder dem (det vil sige at du også normalt vil have fugtsikring på ydersiden af dine kældervægge mv.). - Når du så står og ikke har lyst til at grave det hele op mv. er det ikke sikkert at den bedste løsning er blindt at leve op til kravene...

Hvis du er heldig kan Orla Nautrup der plejer at være skarp til den slags ting bidrage lidt her?


Ask

hmm.... tror jeg nøjes med at lave det i alle hjørner, dvs. 10cm op på væg og 10cm ind på gulv... nok en god idé at lade gulvet kunne "ånde".



Thomas

Vær opmærksom på at opstigende fugt fra gulvet sommetider resulterer i misfarvede fuger og hvide saltudblomstringer


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis