Isolering af murstensgarage med "indervæg" af gasbeton ?

Hej med jer

Jeg har en garage som desværre er for kort til bilen, og derfor overvejer jeg at bruge garagen til et lille hobbyrum.

Men hvordan med isolering?

Garagen er med mursten på ydervæg og indervæg af gasbeton (vil jeg tro det er). Der ligger noget isolering under taget hvorunder et loft er opsat.

Gulvet er beton og skal helst ikke løftes alt for meget, men vil isolering gøre en kæmpe forskel der så er det også i spil.

Pt er der kun port som indgang, men den er helt sikkert utæt og den side bør nok ændre til en væg med dør

Håber på lidt gode inputs om hvad man skal og ikke skal. Jeg er ude i løsning der ikke koster en bondegård.



Scholes
Hej med jer Jeg har en garage som desværre er for... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lyder som en fin løsning. De koster lidt de plader, men omvendt så koster det vel også at skulle købe isolering og så plader hver for sig.

Kan du forklare hvordan man sikrer der er tæt som du skriver mellem loft og pladerne, er det en gang fugning. Jeg kan ikke helt beskrive loftet som det er nu, det er nogle spøjse plader som ikke ser særligt tætte ud, over dem ligger der som jeg lige kan se/mærke en isolering, som jeg tror er 10 eller mere cm.

Og så er der hele porten som i sig selv er et varmeudslip, og den side skal jeg lave helt om, der forestiller jeg mig en dør og så en trævæg for resten, heri isolering og dampspærre i guess.

Gulvet er jeg meget i tvivl om, jeg ved ikke hvor meget det vil give, men kunne jeg undgå fodkoldt ville det være fedt, hvis det kan lade sig gøre meget billigt, for det lader ikke til at det er der der er mest at hente varmemæssigt med isolering. 


Scholes

jeg er ret sikker på at der er mellemrum, omend ikke ret stort, mellem mursten og gasbeton, ved ikke hvad der er deri. 


Scholes
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan lave en en boreprøve med en hulsav på boremaskine gennem gasbeton væggen. Med et bor i omegnen af 50mm.

Så kan du se og måle mellemrummet.

Hvis det er større end 40-50mm kan du hælde flamingo kugler i, såfremt du kan komme til fra oven. Ellers kan det blæses ind. Afhængigt af hulrummets størrelse, vil du kunne slippe for at isolere indvendigt.

Mht. gulvet kan du lægge noget laminat på et isolerende fugtsikret underlag.

Jeg vil ikke anbefale et bræddegulv.

Varmvægge træner man med fuge, hvis du skal have ny loftsbeklædning, kan den fuges til denne. 

Man skal være ret dygtig hvis man kan få skimmel til at vokse på en rå gasbeton mur. Der skal ret meget til, da gasbeton er god til at transportere fugten væk.



Elektronikteknikeren

OK, jeg må have tjekket om jeg kan komme til hulrummet. Vil det være væsentlig billigere at gøre det i stedet for varmevæg? Jeg skal alligevel have en beklædning på gasbetonvæggen tænker jeg. og hvad med dampspærre hvis man vælges løsningen med isolering i hulrummet? for er det ikke der der kan opstå problemer hvis den kolde og den varme væg mødes kun med isolering imellem?

Mht. fugt og gasbeton, hvor bliver fugten så af?

mht. gulv, så har du givet mig lidt at tænke over:
1) skal det isoleres

2) og i så fald hvor meget og med hvad

3) hvad skal jeg vælge som gulv




Scholes

Hvis du isolerer hulrummet alene skal der ikke dampspærre, da gasbeton anses for at være tæt.

Gasbeton kan sagtens optage og afgive en smule fugt. Det vil så blive transporteret til den tørreste side hvor det vil fordampe. Det er jo ikke store mængder vi her snakker om.

Mht. Gulv er det jo en smagssag. Hvor meget højde har du at give af da?


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Men hvis det trækker til den tørre (varme) side, er det så ikke der problemet opstår, da der på den tørre side ville skulle beklædes med gips eller andet så det bliver en pæn indervæg fremfor gasbeton?

Højde er ikke voldsom, men der er lidt. Hvor meget vil jeg skulle regne med at gulvet bliver hævet alt taget i betragtning?


Scholes

Den tørre side er hvor der er mindst fugt, relativt set, og det kan sagtens være i hulmuren.

Jeg ville ikke begive mig ud i brædderne gulv med isolering, medmindre der er plads til 75mm batts på fugtspærre folie.

Dvs du hurtigt når 100mm inklusive gulvbrædder.

Det bliver en meget tyndere konstruktion hvvs der kan lægges et flydende gulv på et kraftigt skumunderlag.


Elektronikteknikeren

Jeg har banet mig vej til er kig i hulmuren. Det viser sig at der er lagt noget isolering deri, ca 7-8 cm, men nogle steder er isolering i form af meget spredt klumper af lega, så tænker at det kan være både godt og skidt? Der er ingen dampspærrer og isoleringen ligger så i hulmuren direkte på mursten på den ene side og den indvendige gasbetonvæg på den anden side. Giver det ikke problemer når/hvis man sætter varme på? Synes det er det jeg hører er problemet når der ikke er dampspærrer? I loftet ligger der lidt mere, nok 10-15 cm isolering.


Scholes

Gasbeton indervægge overflødiggøre dampspærre, da den anses for at have en dampspærrende effekt i sig selv.

Jeg ville have det helt fint med at sætte varmvæg op på muren. Og det har selvfølgelig en isolerende effekt at der er leca.

Alle de materialer din mur er lavet af, er som udgangspunkt fugtteknisk sikre.

Når man sætter varme på, driver man faktisk fugten ud af muren, da der opstår et udadgående damptryk. Dette udtørrer muren. Det handler bare om ikke at tilføre fugtig rumluft til konstruktionen, og det er det dampspærren skal sikre imod. Eller de tætte indervægge.

I dit tilfælde vil der heller ikke genereres særlig meget rumfugt da du ikke har bad eller andre vandbaserede aktiviteter i rummet. Og du vil alligevel have en form for ventilation i rummet af hensyn til tilførsel af frisk luft når du opholder dig i rummet.

Du kan med fordel opsætte sådan en, den sparer også på varmen:

Link


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også